0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Klarlund: Så sløj skal du være, før du bør droppe træningen

Hvis du er alvorligt syg, er du næppe i tvivl om, at du har bedst af at holde dig i ro. Med hvad med moderat sygdom?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
 JACOB EHRBAHN (arkiv)
Foto: JACOB EHRBAHN (arkiv)

Motionsbremse. Bare fordi næsen løber, har du ikke en undskyldning for at lade være, skriver Bente Klarlund. (arkivfoto)

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvis du er alvorligt syg, er du næppe i tvivl om, at du har bedst af at holde dig i ro. Men sygdom kan gradbøjes. Hvis man er alt for påpasselig med at holde træningspause, hver gang næsen løber, kan man nemt komme til at aflyse sin træning igen og igen.

Der er kun udført få undersøgelser af rimeligheden af hvile kontra fysisk aktivitet ved akut infektionssygdom. Derimod ved vi, at infektionssygdomme og sengeleje i forbindelse med infektion medfører øget proteinnedbrydning og dermed tab af muskelmasse, muskelstyrke og kondition.

LÆS ARTIKEL De råd, jeg giver vedrørende fysisk aktivitet, er baseret på sund fornuft og integrering af foreliggende resultater. Retningslinjerne har været diskuteret på internationale møder, og der er således en form for konsensus. Når jeg nedenfor skriver ’hvile’, mener jeg ikke strengt sengeleje. Du må gerne gå omkring, men du skal ikke ud at løbe. Vi taler om ’reglen om halsniveau’. Man skal ikke træne, hvis man har feber eller symptomer under halsniveau. Hvis du er snottet og nyser, men kun har symptomer på forkølelse (symptomer over halsniveau), kan du træne. Hvis dine forkølelsessymptomer er ledsaget af halssmerter eller hoste (symptomer ved hals eller under halsniveau), skal du hvile. Hvis du har temperatur på over 38 grader, skal du hvile.





Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts