Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
 JACOB EHRBAHN (arkiv)
Foto: JACOB EHRBAHN (arkiv)

Motionsbremse. Bare fordi næsen løber, har du ikke en undskyldning for at lade være, skriver Bente Klarlund. (arkivfoto)

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Så sløj skal du være, før du bør droppe træningen

Hvis du er alvorligt syg, er du næppe i tvivl om, at du har bedst af at holde dig i ro. Med hvad med moderat sygdom?

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørgsmål fra læser Mary C. Er det sundt eller usundt at træne, når man er forkølet? Skal man bare blive i sengen eller på sofaen og passe sin forkølelse og indhente træningen bagefter? Svar:

Hvis du er alvorligt syg, er du næppe i tvivl om, at du har bedst af at holde dig i ro. Men sygdom kan gradbøjes. Hvis man er alt for påpasselig med at holde træningspause, hver gang næsen løber, kan man nemt komme til at aflyse sin træning igen og igen.

Der er kun udført få undersøgelser af rimeligheden af hvile kontra fysisk aktivitet ved akut infektionssygdom. Derimod ved vi, at infektionssygdomme og sengeleje i forbindelse med infektion medfører øget proteinnedbrydning og dermed tab af muskelmasse, muskelstyrke og kondition.

LÆS ARTIKEL De råd, jeg giver vedrørende fysisk aktivitet, er baseret på sund fornuft og integrering af foreliggende resultater. Retningslinjerne har været diskuteret på internationale møder, og der er således en form for konsensus. Når jeg nedenfor skriver ’hvile’, mener jeg ikke strengt sengeleje. Du må gerne gå omkring, men du skal ikke ud at løbe. Vi taler om ’reglen om halsniveau’. Man skal ikke træne, hvis man har feber eller symptomer under halsniveau. Hvis du er snottet og nyser, men kun har symptomer på forkølelse (symptomer over halsniveau), kan du træne. Hvis dine forkølelsessymptomer er ledsaget af halssmerter eller hoste (symptomer ved hals eller under halsniveau), skal du hvile. Hvis du har temperatur på over 38 grader, skal du hvile.





Hvis du kender din normale temperatur og puls, og hviletemperaturen er steget mere end 0,5 grader, eller hvilepulsen er steget over 10 slag per minut i kombination med almensymptomer som muskelsmerter, muskelømhed, diffuse ledsmerter og hovedpine, skal du hvile. Hvis du har akut almen sygdomsfølelse, f.eks. med muskelsmerter, diffuse ledsmerter, hovedpine, hoste, murren i brystet, skal du hvile.

LÆS ARTIKEL

Ved alle infektioner anbefales mindst en dags hvile, indtil det står klart, om der er tale om en banal, mild infektion, eller om der er en alvorlig infektion under opsejling. Hvis du har synkesmerter og dermed tegn på en halsinfektion, skal du hvile, til der ikke længere er symptomer. Ved diarre og opkastninger skal du hvile. Ved blærebetændelse skal du afstå fra hård fysisk aktivitet.

Herudover er det vigtigt hurtigt at genoptage træningen, når infektionssygdommen er overstået. Det er en almindelig opfattelse, at man bliver træt, når man har været i penicillinbehandling, men penicillin i sig selv trætter ikke. Infektionen trætter. Og man bliver træt af at ligge i sengen.

Den kendte og ofte langvarige træthed, man oplever, når man har været i syg og ligget i sengen, skyldes i høj grad, at kondition og muskelstyrke falder efter sengeleje. Når du har ligget i sengen, så gå hurtigt, men lidt forsigtigt til værks med træningen, og lyt til din krop.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden