Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Arkivfoto: THOMAS BORBERG
Foto: Arkivfoto: THOMAS BORBERG
Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Industriens myter om vand er stærkt overdrevne

Frygten for dehydrering er udtryk for hjernevask, skriver Bente Klarlund.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Man ser det overalt.

Mennesker går rundt i gaderne med en vandflaske i hånden. Og de, der ikke bærer vandflasken synligt, har en plastflaske med kildevand i tasken. Vi synes grebet af en kollektiv frygt for dehydrering, men frygten for dehydrering er udtryk for hjernevask.

En af fabrikanterne af sportsdrikke skriver således på sin hjemmeside: »Din hjerne ved sikkert en masse. Men den ved ikke, hvornår du er tørstig. Når du motionerer, er du nødt til at drikke, før du bliver tørstig – ellers kan du ikke præstere«. Og: »For at undgå dehydrering skal du drikke før, under og efter din sport«.



Sandheden er, at vores tørstmekanisme og væskebalance er fint regulerede. Hvis vi sveder og mister væske, opfatter hjernens hypothalamus den begyndende dehydrering og sender signaler til andre dele af hjernen, så følelsen af tørst stimuleres. Derfor vil vi i langt de fleste tilfælde føle tørst og drikke, når vi mangler væske.

Hvis man følger reklamerne og drikker mere, end nyrerne kan nå at udskille, falder natrium-koncentrationen, og det kan føre til konfusion og i sjældne, men værste tilfælde medføre hjerneskade.



I en nylig artikel i det anerkendte tidsskrift BMJ gennemgår en gruppe engelske forskere den videnskabelige litteratur på området, idet de vægter gode, industriuafhængige, kontrollerede studier højest. De finder, at både når det gælder den almindelige befolkning og eliten, præsterer man bedre, hvis man lader tørsten styre, hvornår man drikker, end hvis man drikker på kommando.

De finder oven i købet, at en beskeden dehydrering på op til 2 pct. af kropsvægten forbedrer sportspræstationen. Forklaringen er, at en beskeden dehydrering indebærer en lidt lavere vægt og mindre tid brugt på at stoppe op og drikke eller lade vandet undervejs.



Der var ingen medicinske videnskabelige studier, der blandt maratonløbere kunne påvise død som følge af dehydrering. Strategien med at drikke før tørst kunne derimod bringe maratonløbere ud i en situation med overhydrering. Det var tilfældet blandt 12 pct. af deltagere i London Marathon.

I en ledsagende leder i BMJ kritiserer redaktør Deborah Cohen industrien for at forvrænge den videnskabelige litteratur, så den passer til salgsfremstødene for sportsdrikke. I den forbindelse får idrætsforskerne også en reprimande for at acceptere umådeholden sponsorering af sportsdrikfirmaerne, idet ikke bare forskning og kongresser, men også guidelinesmøder på området har modtaget enorme summer.

Ifølge lederen må man mistænke, at de officielle amerikanske anbefalinger om at drikke før tørst ved udøvelse af sport ikke er udarbejdet af et uafhængigt videnskabeligt panel.



Hele ideen med, at tørstsansen ikke er til at stole på, og at unge, raske mennesker er nødt til at drikke på forhånd, skal tilsyneladende revurderes. Der er ingen grund til at gøre det kompliceret. Vores krop er så viselig indrettet, at den siger til, når vi skal drikke.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden