Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Forarbejdet. Det er højst sandsynlig den måde kød tilberedes på, der kan være kræftfremkaldende.
Foto: PR

Forarbejdet. Det er højst sandsynlig den måde kød tilberedes på, der kan være kræftfremkaldende.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Sandheden om det farlige ved kød lader vente på sig

Det er højst sandsynligt forarbejdelsen af kødet, der kan øge risikoen for kræft, hvis man indtager for store mængder.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Thomas Rohde kan ikke lide de nye kostråd«, sagde min datter.

Familien følger med i palæotrenden. Ikke mindst fordi det er min svigersøns store røde amerikanerbil, der er fotograferet i Thomas Rohdes flotte bog om stenalderkost.

LÆS ARTIKEL

Mændene omkring mig fnyser i disse dage over de nye kostråd. De er feminine og lanceret med slankeretorik: ’Spis mindre sukker, mindre mættet fedt, mindre salt’. Rigtige mænd vil have kød i rigelige portioner.

Men nu må vi højst få 500 gram kød om ugen fra okse, kalv, lam eller svin. Kvinderne er ligeglade. Vi spiser i forvejen ikke mere kød end det anbefalede.

Den information, vi har om kød fra firbenede dyrs betydning for helbredet, stammer fra befolkningsstudier. Ved undersøgelsens start spørger man folk, hvad de spiser, hvor meget og hvor ofte. Man indhenter også oplysninger om andre kendte livsstilsfaktorer for eksempel forbrug af tobak og alkohol.

Efter en årrække går forskerne ind i forskellige registre for at finde ud af, hvor mange af de adspurgte der er blevet syge eller er døde.

Problemet er, at man på dette tidspunkt ikke har styr på, hvilke personer der fortsat spiser på samme måde, som inden undersøgelsen gik i gang, og hvilke personer der nu har ændret kostvaner. Der er også grænser for, hvor mange detaljer man kan indhente, og for hvor godt folk husker, hvad de har spist.

Men sådanne studier har i nyere tid konkluderet, at kød fra firbenede dyr øger risikoen for kræft i endetarmen og tyktarmen samt for hjerte-kar-sygdom.

Tendensen er klar, men man ved ikke, om det er kødet som sådan, eller om det er, fordi kødet bliver stegt hårdt eller på anden måde forarbejdet, eller om der knytter sig uhensigtsmæssige vaner til det at spise meget kød, som man ikke kan tage højde for i sine analyser.

Kostrådene siger, at vi skal undgå at spise for meget forarbejdet kød. Forarbejdet kød er røget, saltet og nitritkonserveret kød som kødpålæg, hamburgerryg, skinke, pølser og bacon.

Meget tyder på, at det er forarbejdningen af kødet og ikke selve kødet, der er skidt. Med andre ord kan eksisterende undersøgelser ikke fortælle os, om det er i orden at spise rigeligt af kødet fra det økologiske får, der går i baghaven.

Mange i den befolkningsgruppe, der sværger til stenalderkost baseret på rene råvarer, har også hang til crossfit. Man kan med sikkerhed sige, at der i dag ikke er videnskabeligt belæg for at konkludere, at en sådan livsstil er skadelig for helbredet.

Jeg er selv vild med det første kostråd: ’Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv’. Hvis man lever efter det, kan man nemlig tillade sig rigtig mange forskellige former for kost. De ni andre kostråd indeholder en masse sund fornuft baseret på den viden, vi har i dag.

Men proportionerne skal med. For selv hvis man følger kostrådene slavisk, er der tale om marginale sundhedsgevinster i forhold til at kvitte smøgerne, undgå et stort alkoholforbrug og motionere daglig.

Find de officielle kostrådher

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden