Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Sundt fedt. Avokado indeholde umættet fedt, der er godt for kroppen og kan modvirke inflammation. Arkivfoto: Thomas Borberg

Sundt fedt. Avokado indeholde umættet fedt, der er godt for kroppen og kan modvirke inflammation. Arkivfoto: Thomas Borberg

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Sådan skal du spise for at holde en betændelse nede

Der er flere gode ting, du kan sætte på menuen, hvis du vil spise 'antiinflamatorisk'.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Både det vi spiser, men også vores livsstil i øvrigt, kan virke som en irritation på kroppen og give anledning til inflammation (betændelse). Det gælder f.eks., hvis man udsætter kroppen for rygning, mættet fedt eller fysisk inaktivitet. Omvendt kan man dæmpe inflammationen ved at spise rigtigt, drikke moderate mængder vin og være fysisk aktiv. Tidligere anså man immunsystemet for primært at spille en rolle i bekæmpelsen af infektioner. I dag ved vi, at den del af immunforsvaret, som danner inflammation, er en helt central aktør i mange kroniske sygdomme.


Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden