0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Klarlund: Sådan skal du spise for at holde en betændelse nede

Der er flere gode ting, du kan sætte på menuen, hvis du vil spise 'antiinflamatorisk'.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Sundt fedt. Avokado indeholde umættet fedt, der er godt for kroppen og kan modvirke inflammation. Arkivfoto: Thomas Borberg

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Både det vi spiser, men også vores livsstil i øvrigt, kan virke som en irritation på kroppen og give anledning til inflammation (betændelse). Det gælder f.eks., hvis man udsætter kroppen for rygning, mættet fedt eller fysisk inaktivitet. Omvendt kan man dæmpe inflammationen ved at spise rigtigt, drikke moderate mængder vin og være fysisk aktiv. Tidligere anså man immunsystemet for primært at spille en rolle i bekæmpelsen af infektioner. I dag ved vi, at den del af immunforsvaret, som danner inflammation, er en helt central aktør i mange kroniske sygdomme.


LÆS ARTIKEL Begreberne betændelse og inflammation bruges synonymt og betegner kroppens reaktion på en irritation. Den sunde krop vil reagere på en infektion eller andre former for irritation, fremkaldt f.eks. af en kemisk, fysisk eller traumatisk påvirkning, ved at starte en inflammation. Ved inflammation frigives en række stoffer, såkaldte cytokiner, som hidkalder hvide blodlegemer til det beskadigede væv. De hvide blodlegemers opgave er at bekæmpe årsagen til inflammationen og begrænse skaden. Det inflammatoriske respons er et toægget sværd. Kroppens evne til at reagere med inflammation er helt central for menneskers overlevelse. Hvis man har nedsat evne til at lave inflammation, kan man ikke bekæmpe infektioner.





LÆS ARTIKEL

Men den inflammatoriske reaktion kan blive så kraftig, at kroppen kollapser. Det er kendt, at et kraftigt akut inflammatorisk respons kan slå ihjel. Men nu ved vi, at også den lette, kroniske inflammation kan slå ihjel på længere sigt. Mange kroniske sygdomme er ledsaget af vedvarende betændelse. Det gælder type 2-diabetes, hjerte-kar-sygdomme, visse cancerformer og demens.

Kronisk inflammation kan påvirke stofskiftet og være en direkte årsag til insulinresistens, som er en forløber for type 2-diabetes. Kronisk betændelse kan også føre til forstyrrelser i fedtstofskiftet og dermed åreforkalkning, den kan forvolde skade på hjernecellerne og føre til demens, og kronisk betændelse kan stimulere kræftcellers vækst.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts