Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Stilstand. Sunde hverdage og raske gåture giver ikke det vægttab Pernille Thorup havde forventet.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlunds brevkasse: Hvorfor taber jeg mig ikke trods stram diæt?

En læser er frustreret over, at vægten ikke viser større resultater.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pernille Thorup:

Jeg har nu gennem de seneste tre uger levet efter 5:2-metoden . Mandag og onsdag har jeg alene spist et aftensmåltid med ca. 500 kalorier. Drukket litervis af vand og noget kaffe. Tyggegummi har opfyldt behovet for at bruge tyggemusklerne.

LÆS ARTIKEL

Frokostpauser benyttes til en gåtur. Jeg har været særdeles overrasket over, hvordan det er gået i de forløbne uger – af flere grunde.

Metoden faldt mig meget lettere end forventet, da jeg ellers altid er sulten på bestemte tider og altid har spist regelmæssigt.

Min tvivl om, hvorvidt det var mig muligt, blev gjort til skamme, og det har på den måde været en ahaoplevelse, jeg gerne fortsætter med. De dage, jeg spiser normalt, er sunde, madindtag med måde og eftertænksomhed. Mindst to liter vand og kun lidt vin i weekenden.

Efter tre uger med faste og fornuftig kost og kun få udfald med sukkerindtag må jeg konstatere, at min vægt er knap et kilo lavere. Øv, øv, øv. Jeg har løbet, roet og cyklet i den forløbne tid, men måske ikke helt så meget som ønsket.

Jeg er 54 år, vejer 65 kg og har et bmi på 21,2. Hvorfor er det så svært at smide lidt flere kilo, når jeg gør et ihærdigt forsøg? Hvad gør jeg galt?

Dagen efter fastedag siger vægten godt 2 kilo lavere end 'normalt', men her til morgen efter tre hele uger er jeg stort set tilbage ved udgangspunktet. Det er brandærgerligt. Har du et eller flere gode råd, er jeg meget lydhør.

Bente Klarlund:
Jeg har nok lidt svært ved at forstå din ihærdighed med vægttab, når du har et bmi på omkring 21, men jeg vil svare på spørgsmålet om vægtsvingninger i forbindelse med kuren.

Når man faster eller indtager meget lidt mad, og i hvert fald meget få kulhydrater, og samtidig er fysisk aktiv, forbruger man glykogenlagrene i musklerne. Hvis man er veltrænet, vil man typisk kunne fylde 500 gram kulhydrat i musklerne og knap 100 gram i leveren. Hvert gram kulhydrat binder 2,7 gram vand. Det betyder, at en veltrænet person, der fylder sine kulhydratdepoter helt op, vil øge sin vægt med 600 + (600 x 2,7) = 2,2 kg.

Hvis man er fysisk aktiv og undlader at indtage kulhydrater, kan man omvendt tabe omkring 2 kg vægt på et døgn. Når man så begynder at spise normalt igen, lagrer man glykogen, som binder vand, i musklerne, og vups, så svinger vægten næsten tilbage til udgangspunktet igen.

Der er en del rapporter om, at personer, der indtager meget få kulhydrater, f.eks. ved Atkins-kuren eller stenalderdiæt, taber sig meget hurtigt. En del af forklaringen er efter min mening, at man ved sådanne diæter hurtigt forbruger sine kulhydratdepoter.

Det koster 9 kcal at forbrænde 1 gram fedt. Hvis du normalt er i energibalance ved et dagligt indtag på 2.000 kcal, vil du være i kalorieunderskud med 1.500 kcal de dage, du faster.

Det betyder, at du i løbet af 3 uger burde have forbrændt 9.000 kcal, hvilket svarer til, at du er sluppet af med 1 kg fedt.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden