Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

Svømning. Motionsformer som svømning og cykling belaster ikke leddende i lige så høj grad som løb, og er derfor velegnet til gigtpatienter.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Bland motionsformerne, hvis du har slidgigt

En læser har fået konstateret slidgigt og vil at vide hvilke motionsformer han kan dyrke

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tommy Sørensen:

Jeg har fået konstateret slidgigt i min hofte og dermed forbud mod at løbe, spille fodbold og badminton. Det har jeg ellers gjort siden min barndom/ungdom; jeg er i dag 62 år. I stedet er rådet til mig, at cykling, svømning, styrketræning samt vægttab vil være godt fremadrettet. Jeg kan godt tåle at tabe mig lidt: Jeg er 181 cm høj og vejer 88 kg.

LÆS ARTIKEL

Jeg undrer mig lidt over, at jeg skal stoppe med f.eks. løb, da jeg ellers har haft den opfattelse, at man skal bevæge sine led på trods af slidgigt. Hvad skal jeg stille op? Og er rådet nu til alle motionister, at de skal holde op med de vægtbærende motionsformer som løb og fodbold?

Bente Klarlund Pedersen:

Slidgigt hedder også artrose, og egentlig er artrose et bedre navn. Selve ordet slidgigt kan nemlig virke misvisende. Det leder tankerne hen på, at kroppen er slidt og derfor har behov for hvile. Du har fuldstændig ret i, at det er godt for kroppen at bevæge sig – også når man har artrose.

Du behøver ikke at afstå fra vægtbærende aktiviteter som løb og fodbold, men det er på den anden side heller ikke en god idé, hvis disse aktiviteter er din eneste form for motion, for så vil det belaste dit hofteled. Ud over cykling og svømning kan du eventuelt supplere dine aktiviteter med nogle særlige øvelser for hofterne, som du finder på www.gigtforeningen.dk .

Derudover er det særlig vigtigt for mennesker med artrose, at fodtøjet giver aflastning, både når man dyrker sport, men også i hverdagen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden