Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: To kopper kaffe klokken 14 kan forstyrre nattesøvnen

En læser oplever dårlig nattesøvn efter kaffe og får en grundig forklaring.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørgsmål fra læser Jan Krarup:

Jeg har gennem meget lang tid desværre konstateret, at det er udelukket, at jeg får en god nattesøvn, hvis jeg drikker kaffe med koffein.

Min hjerne arbejder, som var den på ’speed’ – hastigt springende over emner, til ideer og til problemstillinger, som om min hjerne har sit helt eget stressunivers, uafhængigt af min ellers rimeligt ustressede dagligdag. Stærk fysisk træthed har ingen indflydelse på falde i god søvn-evnen.

Da det er foregået igennem mange år, har jeg naturligvis fået mange forklaringer og forslag til imødegåelse af problemet. Er det rigtigt, at mængden af koffein i kroppen halveres efter cirka fem timer, dvs. 100 procent kl. 14, 50 procent kl. 19, 25 procent kl. 24. osv.?

Er eksempelvis 25 procent restkoffein indtaget via 2 kopper stærk kaffe nok til at fremkalde søvnkvaler som ovenfor beskrevet?

Er det rigtigt, at en persons træningstilstand (min er god) i høj grad påvirker koffeinens indvirkning?

Har alderen en indflydelse?

Svar:

Din mail har givet mig en god anledning til at søge svar på nogle spørgsmål, der faktisk også vedrører mig selv. Jeg elsker kaffe, men oplever som du, at kaffe om aftenen tager nattesøvnen, uanset hvor træt jeg er. Der er heldigvis svar at hente i den videnskabelige litteratur, om end det bliver lidt nørdet.

Koffein optages hurtigt og komplet fra mave og tyndtarm, og typisk er blodkoncentrationen højest efter 1-1,5 time. Halveringstiden er mellem 3 og 7 timer, afhængig af hvordan man er skruet sammen. Der er nemlig både genetiske faktorer og andre forhold, der forklarer, hvorfor nogle får søvnløse nætter af kaffe, mens andre ikke gør.

Koffein nedbrydes fortrinsvis i leveren af enzymet cytochrom P4501A2 (CYP1A2), men den samlede omsætning er kompleks. Der findes to almindelige genetiske varianter af dette enzym, og omkring halvdelen af os har en hurtig variant og kan derfor hurtigere nedbryde koffein, mens den anden halvdel omsætter koffeinen langsomt.

Derudover har videnskabelige undersøgelser fundet, at omsætningen af koffein kan variere med bl.a. rygning. Rygning aktiverer det enzym, der omsætter koffein, mens graviditet, p-piller, leversygdomme og nogle lægemidler, f.eks. midler mod depression, forlænger koffeins halveringstid.

Koffeinens omsætning er ikke ’mætbar’. Dermed menes, at halveringstiden af koffein ikke øges, selv om du indtager rigtig meget kaffe på kort tid.

Jeg kan ikke finde forskning, der konkluderer, om en persons træningstilstand påvirker omsætningen af koffein eller koffeins virkning.

Og hvad med alderen? Jo, det er rigtigt, at alderen kan påvirke evnen til at omsætte koffein. Samtidig er søvnbesvær tiltagende med alderen, og alt i alt kan man opleve, at søvnproblemer som følge af koffein forværres med alderen.

Koffeinets opkvikkende virkning skyldes, at det binder sig til adenosinreceptorerne i hjernen. Den dæmpning af impulsgennemgangen, som kroppens eget adenosin skulle have fremkaldt, finder altså ikke sted, og det opleves som øget friskhed. Koffein kan påvirke søvnen på flere måder, der medfører, at den totale søvntid bliver forkortet.

Resultater af tvillingestudier tyder på, at ca. 40 procent af variationen i kaffeinduceret søvnløshed er arveligt/genetisk betinget. Følsomheden over for kaffe er associeret med variationer i adenosinreceptor-genet. Forskningen tyder således på, at individuelle forskelle i vores reaktioner på kaffe i forhold til søvn i væsentlig grad kan forklares ved en kendt, gængs genetisk variation.

Der er således medfødte genetiske variationer, både hvad angår koffeins halveringstid og hjernens følsomhed for kaffe.

Typisk regner man med, at en almindelig kop kaffe med de forskelle i serveringsvolumen, der følger af tilberedningen, indeholder omkring 100 mg koffein.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I en undersøgelse af forskellige kommercielle kaffetyper fra en cafékæde var indholdet dog mellem 70-130 mg per kop på én bestemt dag, og variationen er endnu større, når sorter og tilberedningsmetoder (40-210 mg koffein/kop) også tages i betragtning.

Og så skal du i øvrigt huske, at koffein faktisk findes i mange andre produkter såsom cola, te, kakao og visse energidrikke.

Idet der er betydelig individuel variation i omsætningen af koffein og i indholdet af koffein i en kop kaffe, kan det ikke udelukkes, at der kan opleves søvnforstyrrelser efter 2 kopper stærk kaffe indtaget kl. 14 samme dag.

Hvis du oplever søvnforstyrrelser om aftenen, er der nok noget om snakken. Det er veldokumenteret, at koffein svarende til indholdet i blot 1 kop kaffe kan virke søvnforstyrrende. Og en oversigtsartikel fra 2009 har konkluderet, at fravalg af koffein en hel dag kan forbedre søvnkvaliteten hos mennesker med søvnproblemer.
Vidensråd for Forebyggelse har udgivet rapporten ’Kaffe, sundhed og sygdom www.vidensraad.dk

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden