Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

Usundt? Der er stor debat om det mættede fedt blandt ernæringseksperter.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Her er det nye fra fedtfronten

Sundheden står og falder ikke med, hvad vi smører på brødet.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der hersker for tiden stor uenighed blandt ernæringseksperter, både i indland og udland, om det mættede fedt.

En engelsk hjertelæge argumenterer for, at dæmoniseringen af det mættede fedt bygger på et ganske spinkelt grundlag.

Mange har da også i ugens løb spurgt, hvilket fedtstof vi skal komme på brødet. Cand.scient. Morten Zacho skriver på sin blog, at det i praksis er fuldstændig ligegyldigt!

LÆS ARTIKEL

Det kan lyde som en provokation, men der er fornuft bag denne udmelding. Hos dem, der får hjerte-kar-sygdom, vil der være en række udløsende faktorer, f.eks. rygning og mangel på motion, men også arvelige faktorer spiller en væsentlig rolle.

Vores indtag af fedt kan også spille en rolle, men det er en usikker faktor, som kommer et stykke nede på listen over, hvad der er afgørende for udvikling af sygdommen.

Det gælder ikke mindst, hvis man undlader at ryge, husker at motionere, begrænser sit sukkerforbrug og ikke overspiser.

Mættet fedt får vi fra kød og mejeriprodukter. Men det er faktisk usundt at bytte mættet fedt ud med samme mængde kalorier i dårlige kulhydrater, f.eks. hvidt brød. Og det er i det hele taget vanskeligt at kæde mættet fedt fra mejeriprodukter sammen med en øget risiko for hjerte-kar-sygdom.

Højt indtag af smør giver mindre talje

Støtten til Becel tager udgangspunkt i de nye kostråd, som maner til forsigtighed med det mættede fedt og anbefaler, at man helt undgår smørelse på brødet. Men hvis man ser på de primære undersøgelser, der danner baggrund for fedtrådene, er der store udsving og usikkerheder.

Kærgården er smør iblandet rapsolie, og støtten til Kærgården tager udgangspunkt i, at n-3-fedtsyrer er sunde. Nogle olier, for eksempel solsikke-, majs- og vindruekerneolie, er fattige på n-3-fedtsyrer. Andre olier, blandt andet raps-, soja- og valnøddeolie, er gode kilder til n-3-fedtsyrer. Det samme gælder fede fisk.

LÆS OGSÅ

Vi får at vide, at vi skal droppe smørret på brødet. Men hvis du er glad for smør, kan du lune dig ved, at et stort dansk studie og et mindre svensk studie faktisk viser, at et højt indtag af smør er forbundet med et mindre taljemål.

Resultaterne skal dog næppe forstås sådan, at et tykt lag smør på brødet ligefrem er slankende.

Sagen er snarere den, at der er masser af smag i fedt, og hvis man konsekvent skærer alt fedt fra, er der en risiko for, at man i stedet vælter sig i sukker eller spiser ud over sulten, fordi smagsløgene ikke er blevet tilfredsstillet. Det er også muligt, at smørspiserne motionerer mere og dermed tærer på mavefedtet.

Der er meget, man kan bekymre sig om, men drop bekymringer om smør, Becel eller Kærgården, og vælg det produkt, du bedst kan lide. Med den viden, vi har i dag, skal man langt ud i sundhedsmarginalerne for at finde en sikker vinder eller taber.

Sundheden står og falder altså ikke med, hvad der smøres på brødet, og spørgsmålet bør ikke tage fokus fra de indsatsområder, der virkelig batter:

Drop tobakken, motioner hver dag, spis varieret, og hold vægten. Og hvis du drikker, så gør det moderat og jævnt.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden