Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn

Vægttab. Det er især vigtigt for patienter med type 2-diabetes ikke at være for overvægtige, da det det kan skade stofskiftet.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Sådan kan du bedst tabe dig hvis du har sukkersyge

En læser har type 2-diabetes, og vil gerne vide hvordan han kan blive lettere.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bent Vestergaard:

Jeg har type 2-diabetes, er 168 cm høj og vejer 85 kg. På grund af en defekt bugspytkirtel kan jeg ikke producere insulin, så mine tal flyver op og ned, og jeg tør næsten ikke spise andet end gulerødder. Jeg vil til at motionere og tabe mig. Hvad er min idealvægt og -bmi ? Jeg vil gerne have et mål at gå efter.

LÆS ARTIKEL

Jeg forestiller mig at gå på løbebånd 4,5 km/t. og med 10 graders hældning i 25 minutter. Skal jeg også styrketræne? Hvor mange gange om ugen skal jeg træne? Jeg vil gerne tabe 1,5-2 kg om måneden.

Bente Klarlund Pedersen:

Din idealvægt er omkring 70 kg, lidt mere hvis du er kraftigt bygget. Da du har type 2-diabetes, vil det være en god idé, at du taber dig og ikke mindst er mere fysisk aktiv. Det gavner dit stofskifte og dermed dit blodsukker, hvis du øger den fysiske aktivitet, uanset om du lykkes med et vægttab eller ej.

LÆS OGSÅ

Hvis der er en motionsform, du har lyst til, så lad dig vejlede af det. Den motionsform, der giver glæde, giver også motivation til at holde ved. Både udholdenhedstræning og styrketræning er effektivt i behandlingen af diabetes. Hvis du vælger at gå, kan du eventuelt forsøge intervalgang (se dagens klumme). Det er også en god idé at gå på et løbebånd med hældning, så du får pulsen op.

Du oplyser ikke din alder, men hvis du er over 65 år, er det under alle omstændigheder godt med styrketræning, enten i fitnesscenter eller ved at udføre øvelser i hjemmet. Hvad angår dit ønske om vægttab, kan du for eksempel få kostvejledning ved at henvende dig i et af Diabetesforeningens lokale centre.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden