Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn

Forkølet. Hvis man er forkølet, er det forsvarligt at træne, hvis man i øvrigt har det godt.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Dine symptomer afgør, om du skal træne under sygdom

Få svaret på, hvornår du bør holde sengen.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørgsmål fra Simone Jørgensen: Jeg er en pige, som er en rigtig træningsnarkoman efter et vægttab på 22 kg. Jeg er nu blevet syg – er i hvert fald øm i hele kroppen og har hovedpine. Skal jeg lægge mig i sengen, eller skal jeg bare hoppe til træning, som min dårlige samvittighed råder mig til, da jeg er bange for at tage på?

LÆS ARTIKEL

Bente Klarlund Pedersen:

Jeg håber, at du har fundet en træningsform, der giver dig glæde, og jeg synes ikke, du skal lade dig gribe af dårlig samvittighed, fordi du en enkelt gang afstår fra træningen, enten det nu skyldes, at du er syg eller ønsker at prioritere noget andet. Mere konkret vil jeg svare på dit spørgsmål om, hvorvidt man bør afstå fra træning, hvis man har akutte symptomer på f.eks. infektionssygdom.

LÆS OGSÅ

Det lyder, som om du har en virusinfektion. Der er tradition for, at man skal ligge i sengen, når man er syg. Men der er udført få undersøgelser over rimeligheden af hvile kontra fysisk aktivitet ved akut infektionssygdom. For mennesker, der som du træner meget og hyppigt, er udfordringen imidlertid ikke, at de søger sengeleje ved mindste tegn på infektion, men at de ønsker at opretholde en stor træningsmængde trods symptomer på infektion.

De råd, der findes vedrørende fysisk aktivitet i forbindelse med akut infektionssygdom, er baseret på sund fornuft og er kun i nogen omfang baseret på forskningsresultater:

  • Man skal ikke træne, hvis man har feber eller symptomer under halsniveau.
  • Hvis man er forkølet, er det forsvarligt at træne, hvis man i øvrigt har det godt.
  • Hvis man har hoste eller andre symptomer fra brystkassen, skal man holde træningspause, indtil symptomerne er gået over.
  • Hvis forkølelsessymptomer er ledsaget af halssmerter eller hoste, skal man afstå fra træning.
  • Hvis man kender sin normale temperatur og puls, og hviletemperaturen er steget mere end 0,5 grader, eller hvilepulsen er steget over 10 slag per minut i kombination med almensymptomer, skal man afstå fra træning.
  • Ved akut almen sygdomsfølelse, f.eks. med muskelsmerter, diffuse ledsmerter, hovedpine, hoste og/eller murren i brystet, skal man afstå fra træning.
  • Mononukleose: hvile, indtil symptomerne er væk. Ved forstørret milt anbefales forsigtighed ved kontaktsport.
  • Leverbetændelse: hvile, indtil symptomerne er væk.
  • Mave-tarm-infektion: afstå fra hård fysisk aktivitet.
  • Blærebetændelse: afstå fra fysisk aktivitet, til symptomerne er væk.

Da du har symptomer fra hele kroppen med muskelsmerter og hovedpine, bør du afstå fra træning, indtil symptomerne er væk.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden