Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Mads Nissen
Foto: Mads Nissen

Vitamintilskud. Grøntsager kan ikke erstattes af vitamintilskud, da frugt og grøntsager indeholder mere end 5.000 forskellige stoffer.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Derfor er det godt at spise varieret

En læser vil vide hvad varieret kost kan gøre for hans velvære.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Niels Kern:

Hvorfor er det godt at spise varieret? Jeg spiser selv en del fiberholdigt brød og pasta, som med rette tilbehør har en udmærket energifordeling i forhold til kostrådene (30 procent fedt, 60 procent kulhydrat, 10 procent protein). Derudover tager jeg multivitaminpiller for at være sikker på at få alle vitaminer og mineraler.

LÆS ARTIKEL

Hvorfor ville det være en god idé for mig at spise mere frugt og grønt? Har det med fordøjelse eller optagelse af vitaminer at gøre?

Bente Klarlund Pedersen:

’Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv’. Sådan lyder det første og det vigtigste af de nye kostråd. Når du spiser varieret, har du de bedste muligheder for at få de næringsstoffer, du skal bruge for at holde dig sund og rask. Det er især vigtigt for småtspisende mennesker, for eksempel ældre eller langtidsindlagte patienter på sygehuse.

Ved at spise lidt af det hele får du det, du har brug for. Ved netop at spise lidt af det hele og samtidig motionere får du også plads til lidt af det, der bare smager godt, men ikke har nogen ernæringsværdi, for eksempel slik og kager.

LÆS OGSÅ

Derudover kan en meget ensidig kost af og til have uheldige virkninger. Hvis man for eksempel udelukkende lever af kanelsnegle, kan det da godt være, at man kan blive kanelforgiftet. Hvis man kun spiser tun, bliver man måske tungmetalforgiftet. Det undgår man ved at spise en rimelig varieret kost.

Man kan ikke erstatte frugt og grønt med vitaminpiller. I frugt og grøntsager er der mere end 5.000 forskellige stoffer, som i princippet kan betyde noget for sundheden. Selv om man har undersøgt mange af disse stoffer, kan man ikke pege på, at det er lige et bestemt stof, der er ansvarligt for den sunde effekt.

Alt tyder på, at den sunde effekt kommer fra kombinationen af mange vitaminer og mineraler i frugt og grønt. Derfor er det vigtigt, at man ikke kun spiser frugt – eller kun spiser grønt. Man skal have både frugt og grønt.

Det er også vigtigt, at man veksler mellem forskellige slags frugter og grøntsager. Det er altså ikke muligt at sige, at netop den frugt eller lige præcis den grøntsag har hele den sygdomsforebyggende effekt. Der er generelt meget C-vitamin i frugt og grønt, men også B6-vitamin, betakaroten, E-vitamin, folat, magnesium, jern og kalium. Imidlertid varierer indhold og mængde meget fra frugt til frugt og fra grøntsag til grøntsag.

Nogle er rige på det ene vitamin, andre er rige på det andet. Endnu vigtigere er, at det samme givetvis er tilfældet for de tusinder af stoffer, hvis effekt vi ikke kender. Man skal altså sørge for at få forskellige slags frugter og grøntsager.

Kilder:

’Alt om Sundhed’ af Bente Klarlund Pedersen

www.altomkost.dk

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden