Slikmund. Julens søder sager er guf for enhver slikmund, men hvor meget må man egentlig spise.
Foto: Anniken Mohr

Slikmund. Julens søder sager er guf for enhver slikmund, men hvor meget må man egentlig spise.

Klarlunds brevkasse

Klarlund: Er der en grænseværdi for julens søde sager?

Læser spørger, hvad de nye kostråd siger om anbefalet dosis af julens søde sager.

Klarlunds brevkasse

Kim Kristensen:

De nye kostråd er ikke særlig klare, når det gælder dosering af julens traditionelle brunkager, chokolade og marcipan.

Findes der en anbefalet maksimal daglig dosis for den slags? Og er der forskel på, hvorledes julesulet fordeler sig? Ryger brunkagerne for eksempel på lårene, mens marcipanen sætter sig på maven?

Bente Klarlund Pedersen:

Det forhold, at Sundhedsstyrelsen endnu ikke har udstukket officielle anbefalinger på juleområdet, må vække bekymring hos den enkelte borger, der samvittighedsfuldt forsøger at navigere gennem juledagene uden at belaste helbredet.

Jeg skal derfor gerne påtage mig at viderebringe den nyeste forskning på juleområdet.

LÆS ARTIKEL

Chokolade er faktisk ganske sundt, når man vælger den mørke med et højt indhold af kakao, det vil sige mindst 70 procent. Forsøgspersoner, der spiser mørk chokolade, opnår et fald i blodtrykket, der nogenlunde svarer til effekten af medicinsk behandling af blodtrykket med ét præparat.

Da de eksisterende undersøgelser ikke kan konkludere, hvor lidt chokolade man kan nøjes med for at opnå effekt, bør man for en sikkerheds skyld sørge for at indtage rigelige mængder mørk chokolade i juledagene, hvor forventningerne og juleglæden nok kan gøre en og anden stresset i en sådan grad, at det kan få blodtrykket til at stige.

Det kan i øvrigt anbefales at indtage den mørke chokolade sammen med marcipan. Marcipan er fremstillet af mandler, og mandler får kolesteroltallet til at falde. Hvis man spiser en håndfuld mandler fire gange om ugen, reducerer man sin risiko for at få hjertekarsygdomme.

Af hensyn til pedanterne vil jeg lige hviske, at studierne er lidt kontroversielle, men sandheden om mandlernes velsignelser holder helt sikkert julen over.

Vi kommer ikke uden om den simple regel, at hvis man indtager mere energi, end man forbrænder, eller forbrænder mindre energi, end man indtager, ja, så kan det ses på badevægten. For det er altså ikke muligt at sætte energibalancen ud af spil, heller ikke i julen.

Selv om man fra tid til anden hører, at man kan spise sig til en flad mave, har forskerne ikke med sikkerhed dokumenteret, at noget mad sætter sig på maven, mens andet sætter sig på lårene.

Derimod er det dokumenteret, at man kan undgå at få for meget fedt mellem de indre organer – og dermed forebygge julevommen – hvis man kombinerer julemaden med masser af leg og dans og sørger for, at julen ikke strækker sig helt til påske.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden