Helbred. En god søvn er meget vigtigt for et godt helbred.
Foto: Jan Grarup

Helbred. En god søvn er meget vigtigt for et godt helbred.

Klarlunds brevkasse

Klarlund: Derfor skal du sove godt

Dårlig eller for lidt søvn kan gå ud over sundheden, indlæringen og kreativiteten.

Klarlunds brevkasse

Har man oplevet bare en enkelt nat med dårlig søvn, ved man, hvordan den efterfølgende dag kan være præget af dårligt humør og nedsat arbejdsevne. For et par generationer siden sov vi danskere i gennemsnit 8,5 time per nat. I dag nøjes de fleste af os med langt mindre.

LÆS ARTIKEL

Små børn har brug for meget søvn, mens behovet falder med alderen. Dog er søvnbehovet forholdsvis konstant efter 25-30-års alderen. Vores søvnbehov er forskelligt. Nogle mennesker kan klare sig med mindre end 6 timers nattesøvn, mens andre har brug for 9 timer eller mere. Begge dele kan være normalt, hvis der ikke er tegn på sygdom, og hvis man føler sig udhvilet om morgenen og ikke er søvnig om dagen.

Den objektive søvnkvalitet er målbar. Man ser især på mængden af dyb søvn og antallet af opvågninger i løbet af en nat. Under søvn ændres hjerneaktiviteten betragteligt. Søvneksperter taler om forskellige søvnstadier. Søvnen i de første fire faser kaldes non-REM-søvn. Først døser man, så sover man let, og så sover man dybt og derefter meget dybt. Især den dybeste del af denne søvn bliver regnet som vigtig for, at man kan fungere godt næste dag. Denne søvn har vi mest af tidligt på natten.

Efter cirka halvanden time begynder den søvn, som kaldes REM-fasen. I denne fase er hjernebølgerne næsten, som når man er vågen, men alle kroppens muskler er fuldstændig afslappede. Der er hurtige øjenbevægelser i dette søvnstadium (REM står for rapid eye movement), og de fleste drømme optræder i REM-søvnfasen.

Tidligere mente man, at REM-søvnen var mindre vigtig end den dybe søvn, men nyere forskning tyder på, at REM-søvnen spiller en vigtig rolle for hjernens opbygning, indlæring, hukommelse og ikke mindst kreativitet. Selv om en powernap midt på dagen kan afhjælpe trætheden, giver den ikke REM-søvnen og bidrager ikke til øget kreativitet. Det ser ud til, at REM-søvnen påvirker signalstoffer, som får hjernen til at skabe nye forbindelser mellem løsrevne ideer – et fænomen, som anses for at være nøglen til kreativitet.

Forskningen viser, at nedsat søvnkvalitet og søvnlængde har negative sundhedsmæssige konsekvenser. Børn, der sover for lidt, er tilbøjelige til at være mindre opmærksomme og mere irritable. Børnenes helbredstilstand er ringere, og der er tilbøjelighed til overvægt. Hos voksne findes tilsvarende resultater, og langtidsundersøgelser viser, at nedsat total søvntid og søvnforstyrrelser øger risikoen for en række sygdomme. Hvis dårlig søvn skyldes sorger, bekymringer og stress, siger det sig selv, at der ikke findes en nem løsning.

I en periode kan sovepiller være at foretrække frem for tankemylder natten igennem, men på lang sigt skader sovepiller søvnkvaliteten. Der er også en del, man selv kan gøre: regelmæssig sengetid, ikke for meget alkohol om aftenen, ingen kaffe, te og chokolade efter klokken 17, rigelig motion, dog ikke lige inden sengetid, og så skulle det være vigtigt at slukke for pc, tv og mobiltelefon i god tid inden sengetid. Lykkelig er den, der falder i søvn og vågner med et smil om læben.

Kilder:

http://videnskab.dk/krop-sundhed/rem-sovn-loser-problemerne

http://www.netdoktor.dk/tema/soevn/normal_soevn.htm

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/soevnproblemer.htm

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce