Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Lærke Posselt
Foto: Lærke Posselt

Mums. Sommeren er højsæson for de store vaffel-is.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Hvor blev børneisen af?

Portionerne er vokset de seneste år, og det er et problem, for vi holder først op med at spise, når tallerkenen er tom.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kan jeg ikke bestille en klumme, der hedder, ’Hvor blev børneisen af?’, spurgte Marie, der hver uge hjælper mig med at korrekturlæse sundhedssiderne. Hun har sagt det flere gange: Hvorfor kan man ikke købe små is til små børn?

En stor dreng på 6 år kan faktisk godt spise en kæmpe isvaffel, men det siger sig selv, at det ikke levner plads til den mere lødige kost, han har brug for. Den sidste nye udvikling på børneisområdet var ikke nogen succes. Det gav i hvert fald anledning til både fnis og forargelse, da Friskos svenske firma lancerede »en kåd is med spændende smagskombinationer«, der ifølge forbrugerne lignede en dildo.

Og det siger sig selv, at denne kinky børneis ikke var fremstillet med henblik på at downsize isstørrelsen. Og det er ikke kun isene, der er alt for store til de små. Selv på restauranter, der serverer børnemenuer, kommer fiskefileten ind med et bjerg af pommes frites, fortæller Marie.

Stopper når posen er tom

De seneste 20 år er portionsstørrelserne gradvis vokset, og vi holder ikke op med at spise og drikke, når vi ikke er sultne længere. Vi stopper, når posen, pakken eller flasken er tom. Jo større portioner der serveres, jo mere spiser vi.

I gennemsnit spiste deltagerne i en undersøgelse 30 procent mere mad, hvis den blev serveret i store portioner, end hvis den blev serveret i halvt så store portioner. I en anden undersøgelse studerede man biografgængeres indtag af friske og 14 dage gamle popcorn fra henholdsvis et 240-grams bæger og et 120-grams bæger.

Man fandt, at de biografgængere, der fik friske popcorn, spiste 45 procent mere, når de spiste af det store bæger i forhold til det lille. Men også de, der fik serveret 14 dage gamle popcorn, spiste mere, faktisk hele 34 procent mere, når de fik det store bæger.

Deltagerne fortalte, at de gamle popkorn smagte grimt, men hvis der er meget i bægeret, er fristelsen til at blive ved med at putte i munden så stærk, at man spiser mere, også selv om det ikke smager godt.

Survival-kit?

Danmarks Fødevareforskning finder, at mange unge køber store portioner tomme kalorier i forbindelse med biografbesøg. De påvirkes formentlig af biografernes prispolitik, der opfordrer til storkøb, og af størrelsen på poserne til bland selv-slik, der er rummelige, men samtidig har en form, som får selv rimeligt store mængder slik til at syne af ingenting, når det ligger i posen.

Også menuer med popcorn og sodavand lokker de unge til at købe større portioner for forholdsvis færre penge. Den største menu (200 g popcorn samt 1,2 l sodavand) kaldes ’survival kit’: Man kan ikke overleve en tur i biografen uden at skulle putte i munden. Det er ikke ualmindeligt, at 11-15-årige i forbindelse med en biograftur indtager popcorn, slik og sodavand svarende til energibehovet for en hel dag!

Så hvis Marie har ret – og det har hun altid – er her en oplagt idé til en kvik iværksætter: Der er et marked derude, som venter på, at nogen downsizer børneisen, børnemenuen og biografernes survival kits.

Kilde: Undersøgelse fra DTU

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden