Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Joachim Adrian (arkiv)
Foto: Joachim Adrian (arkiv)

Gåtur. En læser undrer sig over, hvorfor han ikke taber sig, når han dagligt går minimum 11 kilometer.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Læser går fire timer dagligt: Hvorfor påvirker det ikke mit taljemål?

En læser vil også vide, hvorfor rygere oftere er tyndfede?

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tommy Kirst:

Jeg refererer til dine oplysninger og anbefalinger vedrørende dette at være tyndfed. Hvilken betydning har rygning for opbygning henholdsvis muligheden for nedbrydning af gynoide fedtdepoter?

Er der en forklaring på, at fire timers hurtig gang med hunden daglig, hvor der tilbagelægges minimum 11 km, ikke påvirker livvidden?

Bente Klarlund Pedersen:

Det gynoide fedt er det fedt, der sidder på hofter og balder, mens det androide fedt er det, der sidder inde mellem de indre organer og resulterer i en stor livvidde. Vi taler også om pæreform og æbleform.

Mennesker, der ryger, har øget risiko for at blive tyndfede. Det er en skrøne, at man taber sig, når man begynder at ryge. Men personer, der har røget i mange år, vejer gennemsnitlig 3 til 5 kilo mindre end ikkerygere.

Det skyldes blandt andet det forhold, at rygning hæmmer proteinsyntesen i musklerne og dermed nedbryder musklerne.

LÆS OGSÅ

Når muskelmassen er lille, sætter fedtet sig primært det forkerte sted, nemlig som en bilring omkring maven. Man har vist, at rygere generelt har større livvidde end ikkerygere, selv om de vejer mindre. Den store livvidde er udtryk for, at man har meget af det farlige fedt, nemlig det fedt, der sidder inde mellem de indre organer.

Rygere har altså en uhensigtsmæssig kropssammensætning med mindre muskelmasse, mindre gynoidt og mere androidt fedt. Det er med andre ord ikke sundt at være ’rygeslank’.

Hvis man har pæreform, er man generelt sundere, end hvis man har æbleform. Man vil f.eks. typisk have mindre fedt i blodet. Hvis man er fysisk inaktiv, sætter fedtet sig på maven, også selv om man ikke tager på i vægt. Omvendt vil masser af fysisk aktivitet medføre, at man efterhånden kan spænde livremmen ind.

Dit fedts placering har betydning for din sundhed. Se her, hvordan eksperterne tester fire personer for om deres fedt er sundt eller usundt placeret. Kilde: Politiken.tv

Måske er gåture med hunden ikke nok; mere intens motion vil helt sikkert kunne mærkes på livvidden. Man ved ikke med sikkerhed, hvorfor masser af motion påvirker mavefedtet. En forklaring er, at fysisk aktivitet øger koncentrationen af visse hormoner, og at musklerne frigiver såkaldte myokiner.

Nogle af disse hormoner og myokiner har fedtnedbrydende effekt. Det fedt, der sidder på maven, er mere følsomt for disse stoffer end fedtet på balder og lår.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden