Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Joachim Adrian
Foto: Joachim Adrian
Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: En kortvarig kur efter ferien kan være sund fornuft

Et hurtigt vægttab svarende til det, der er taget på i ferien, kan være en god ide.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Da jeg for nogle år siden udgav en sundhedsbog, mente redaktøren, at det nok var bedst, at den udkom lige efter sommerferien. Det ville være god timing.

For efter at have dovnet, daset og fedet den på poolferie med all inclusive er danskerne rigtigt motiverede til at gå i gang med diverse sundhedskure. Det er sæson for ’sådan kommer du i form efter ferien’, ’slank efter ferien’ og ’sådan smider du feriekiloene’.

Egentlig er jeg ikke meget for slankekure. Er man først blevet overvægtig, er det vigtigt ikke at tage yderligere på, men er man i øvrigt rask, er der tilsyneladende ingen overlevelsesmæssig fordel af at gennemføre et større vægttab.

LÆS ARTIKEL

I et helbredsperspektiv er det bedste, denne gruppe kan gøre, at leve sundt med masser af motion og undgå yderligere vægtstigning, for der er ingen bonuseffekt af at kaste sig ud i vilde slankekure.

Sådanne kure efterfølges nemlig ofte af ny vægtforøgelse, og man kan derfor komme til at leve livet som en yoyo. Målet er at forebygge vægtstigning, uanset om man er normalvægtig eller overvægtig.

Og netop i den sammenhæng kan en kollektiv augustslankekur paradoksalt nok være et meget fornuftigt foretagende. Her handler det blot om at smide de 2-3 kilo, man har taget på i de forgangne uger.

For hvis man hver dag i ferien har spist en is, drukket en halv flaske vin og droppet cykelturen, passer det meget godt med, at man har taget 1 kg på om ugen. Denne form for slankekur hører hjemme i kategorien vægtvedligeholdelse. Der er tale om småjusteringer.

Hvis man efter ferien ikke vender tilbage til sine faste rutiner, men f.eks. fortsætter med at spise en is dagligt, kan man regne med at tage 10 kg på inden næste sommer. Det gælder altså om at komme helt tilbage til de faste rutiner. Og dertil skal man lige give den en ekstra skalle, så feriefedtet smeltes bort.

Når det gælder et hurtigt vægttab på et par kilo, virker stort set alle de kure, du kan læse om – så længe du holder dem.

Og gider du ikke læse om kure, så prøv at droppe brød, pasta og ris i et par uger. Spis proteinrigt, kombiner med grove grøntsager, og skru ned for rødvinen. Sørg samtidig for at få mindst en halv times motion om dagen, hvor du indlægger nogle hårde intervaller, så pulsen kommer helt op, og du får sved på panden. Sværere er det ikke, og det virker helt sikkert.

Der er heldigvis flere hverdage end feriedage – og når Danmark trods alt har et mindre fedmeproblem end så mange andre af de lande, vi normalt sammenligner os med, kan det bl.a. tilskrives, at vi er mere fysisk aktive i dagligdagen. Det er de små ritualer, der tilsammen udgør vores hverdag. Mange af disse vaner og rutiner grundlægges tidligt i livet og påvirker vores livsstil.

Også derfor er der grund til at glæde sig over, at den nye skole, der starter på mandag, vil drage omsorg for, at vores børn er fysisk aktive – hver dag.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden