Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kalveknæ. Der er øget risiko for knæproblemer, hvis man er overvægtig. Man kan dog også have kalveknæ uden at være overvægtig.
Foto: Astrid Dalum

Kalveknæ. Der er øget risiko for knæproblemer, hvis man er overvægtig. Man kan dog også have kalveknæ uden at være overvægtig.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Overvægt forværrer skæve ben

En læser vil vide om kalveknæ kan skyldes overvægt

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ulla Vedel:

Er der en sammenhæng mellem overvægt og det at være kalveknæet?

Bente Klarlund Pedersen:

Da jeg var ganske ung læge, fortalte en veninde, at hun havde overværet et replikskifte blandt nogle kolleger. Den mandlige læge havde givet mig en kompliment, hvorefter den kvindelige kollega havde sagt, at mine ben lignede noget, der var skruet på, mens de var våde.

LÆS ARTIKEL

Den bemærkning har fulgt mig siden. Jeg er nemlig kalveknæet, og selv om jeg siden har fået at vide, at det da er mere feminint at være kalveknæet end at være hjulbenet som en cowboy, gemte jeg i mange år mine skæve ben i et par lange bukser.

Men til sagen – man kan sagtens være kalveknæet uden at være overvægtig. Men overvægt kan forværre en tendens til kalveknæ ikke mindst i barneårene. Hvis man har en fejlstilling af knæene, enten kalveknæ eller hjulben, og samtidig er overvægtig, øges risikoen for artrose (slidgigt).

Mange børn har tendens til kalveknæ i de første år, og mange bevarer en lettere fejlstilling livet igennem. Selv om det kan være kosmetisk generende, giver det oftest ingen problemer, medmindre der er tale om udtalt fejlstilling. Men der er som sagt øget risiko for knæproblemer, ikke mindst hvis man også er overvægtig.

Styrketræning af knæene kombineret med simpel balancetræning forebygger belastningsskader og er især vigtigt, hvis man har stænger, der ser ud, som om de er skruet på, mens de var våde.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden