Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Sundt. Kost kan enten være inflammatorisk eller antiinflammatorisk. Fede fisk som sild, makrel og laks virker antiinflammatorisk.
Foto: Finn Frandsen

Sundt. Kost kan enten være inflammatorisk eller antiinflammatorisk. Fede fisk som sild, makrel og laks virker antiinflammatorisk.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Sådan lever du antiinflammatorisk

En læser vil vide hvad hun kan spise, når hun skal på en antiinflamatorisk kost

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hanne Kromann:

Jeg skal til at spise antiinflamatorisk kost og synes ikke, jeg kan finde nok viden om, hvilke produkter der må indtages, og hvilke der ikke må. For eksempel står der nogle steder på nettet, at man må få ost, men jeg har fået at vide, at jeg skal fjerne mejeriprodukter helt. Og hvad med fuldkornsbrød osv., må jeg spise det?

Bente Klarlund Pedersen:

Både det, vi spiser, men også vores livsstil i øvrigt kan virke som en irritation på kroppen og give anledning til inflammation (betændelse). Det gælder f.eks., hvis man udsætter kroppen for rygning, store mængder mættet fedt eller mangel på motion. Man kan dæmpe inflammationen ved at spise rigtigt og ved at være fysisk aktiv.

Tidligere anså man immunsystemet for primært at spille en rolle i bekæmpelsen af infektioner. I dag ved vi, at den del af immunforsvaret, som danner inflammation, er en helt central aktør i mange kroniske sygdomme. Kroppens evne til at reagere med inflammation er vigtig for menneskers overlevelse.

LÆS ARTIKEL

Hvis man har nedsat evne til at producere inflammation, kan man ikke bekæmpe infektioner. Men den inflammatoriske reaktion kan blive så kraftig, at kroppen kollapser, og også den lette kroniske inflammation kan slå ihjel på længere sigt. Kronisk inflammation kan påvirke stofskiftet og være en direkte årsag til insulinresistens, som er en forløber for type 2-diabetes. Kronisk betændelse kan også føre til forstyrrelser i fedtstofskiftet og dermed åreforkalkning, den kan forvolde skade på hjernecellerne og føre til demens, og den kan stimulere kræftcellers vækst.

Kosten kan virke enten inflammatorisk eller antiinflammatorisk. Det mættede fedt påvirker kroppens celler, så de sætter en inflammation i gang. Det umættede fedt, ikke mindst omega 3-fedtsyrer (fiskeolie), har derimod antiinflammatoriske virkninger. Det er derfor godt at spise de fede fisk som laks, sild og makrel samt spise nødder, avokado, olivenolie og rapsolie. Frugt, grønt og anden kost med antioxidative egenskaber virker også antiinflammatorisk. Det gælder bl.a. groft brød med f.eks. rug og byg, grød med fuldkorn, f.eks. rug, byg eller havre, samt kogte fuldkorn, f.eks. perlebyg og perlerug.

Naturlige sojaprodukter som tofu, edamamebønner og misosuppe er en del af den traditionelle antiinflammatoriske japanske kost. Mejeriprodukter med probiotisk virkning, f.eks. A38 og Cultura, hører med til en antiinflammatorisk diæt, mens man kun skal spise ost i små mængder.

Rygning medfører, at man konstant har en let inflammation, som blandt andet tærer på musklerne. Omvendt medfører rygestop, at man ret hurtigt får banket inflammationen ned. Alkohol virker antiinflammatorisk. Det skyldes, at alkohol hæmmer immunfunktionen, hvorved man også opnår en generel antiinflammatorisk effekt. Det kan altså være hensigtsmæssigt at indtage alkohol i små mængder. Store mængder alkohol medfører imidlertid en så kraftig svækkelse af immunsystemet, at det øger risikoen for alvorlige infektioner.

Motion virker som nævnt antiinflammatorisk. Hver gang man er fysisk aktiv, producerer musklerne såkaldte myokiner, hvoraf nogle har en direkte antiinflammatorisk effekt. Derudover medfører regelmæssig motion, at man bekæmper bugfedme, som er fedt mellem de indre organer. Denne form for fedt medfører kraftig inflammation og udskiller nogle betændelsesstoffer, som blandt andet øger risikoen for blodpropper.

Kram står for kost, rygning, alkohol og motion. En såkaldt Kram-venlig livsstil styrker kroppens antiinflammatoriske forsvar.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden