motion. Det er altid bedst at kombinere motion og sund kost til at opnå et sundt vægttab.
Foto: Miriam Dalsgaard (arkiv)

motion. Det er altid bedst at kombinere motion og sund kost til at opnå et sundt vægttab.

Klarlunds brevkasse

Klarlund: Det er ikke et fedt, hvilken slankekur man vælger

Mere motion og færre kalorier er en sundere slankekur end en, hvor man kun skruer ned for kalorierne.

Klarlunds brevkasse

I sidste uge omtalte Politiken en amerikansk metaanalyse, der omfatter 48 studier af forskellige slankekure. Mere end 7.000 mennesker har deltaget. Resultaterne får forskerne bag analysen til at konkludere, at den bedste slankekur er den, man helst selv vil følge.

Uanset om man går på en kur med lavt kulhydratindhold eller en kur med lavt fedtindhold, er der ikke den store forskel i vægttab, hverken efter 6 eller 12 måneder. Det viser sig, at så længe indtagelsen af kalorier er begrænset, taber personerne sig, lige meget hvilken slankekur de er på.

Men selv om denne nyhed kan slå bunden ud af enhver slankeindustri, er det vel sådan set logik for burhøns. Man kan ikke sætte energibalancen ud af drift. Hvis man over længere tid indtager og optager mere energi, end man forbrænder, tager man på. Hvis man omvendt indtager mindre energi, end man forbrænder, taber man sig, uanset om den negative energibalance skyldes færre kalorier i form af mindre protein, kulhydrat eller fedt.

LÆS ARTIKEL

Der er ingen forskel på alverdens slankekure, hvis målet udelukkende er vægttab. Altså kan man lige så godt vælge den kur, der passer til ens temperament. Finder man en kur, man kan holde ud at holde, taber man sig. Individuelle slankekures popularitet handler om mode, trends og branding og om at genopfinde den dybe tallerken med indtagelse af færre kalorier, end der forbrændes. Alle kurene har et fast blik på det tal, der står på badevægten. Og stort set al forskning, også den nye metaanalyse, har kropsvægten som primært endemål. Men der mangler en sundhedsvinkel på vægttabet.

Svær overvægt er forbundet med øget dødelighed. Men ifølge en rapport fra Vidensråd for Forebyggelse kan det for nogle overvægtige være direkte skadeligt for helbredet at tabe sig. Vi ved ikke, hvad årsagen til dette tilsyneladende paradoks er. Men det er næppe ligegyldigt, hvordan man taber sig.

En slankekur kan være skadelig, hvis diæten er ensidig og fører til fejlernæring. Det er heller ikke ligegyldigt, om man taber muskelmasse eller fedtmasse. Og det er ikke ligegyldigt, om man taber det farlige fedt mellem de indre organer eller det sunde fedt på hofter og balder. Man kan tabe sig, hvis man ligger på sofaen og spiser meget lidt, uanset om man spiser meget lidt protein, fedt eller kulhydrat. Eller man kan tabe sig ved at skrue lidt ned for portionerne og op for forbrændingen ved at øge den fysiske aktivitet.

I flere studier har man sammenlignet to grupper, hvor vægttabet har været præcis det samme, men hvor den ene gruppe har tabt sig på diæt, og den anden gruppe har tabt sig ved at øge den fysiske aktivitet. Og man har sammenlignet grupper, der taber lige meget i vægt som følge af enten diæt alene eller diæt plus fysisk aktivitet. Man finder i sådanne studier, at når vægttabet er ledsaget af fysisk aktivitet, bevarer man sin muskelmasse, taber fedtet mellem de indre organer og forbedrer stofskiftet i højere grad, end når man taber sig som følge af diæt alene. Så det er bestemt ikkeét fedt, hvordan man taber sig.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden