Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: Morten Langkilde
Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Så lidt motion kan man nøjes med

Bente Klarlund hjælper en læser med spørgsmålet om, hvor lidt motion man egentlig kan nøjes med at dyrke.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jacob Søholm:

I dine fremragende Rosenkjær-foredrag fortalte du om, at du havde set på, hvor lidt motion der var nødvendigt for at holde sig sund. Og du fortalte om dit forsøg med de unge mænd, der blev sat til maksimalt at bevæge sig 1.500 skridt dagligt.

Dette var for lidt og var skyld i udvikling af glukoseintolerans med videre. På trods af at jeg har hørt foredragene flere gange under den daglige pendling, synes jeg ikke, at jeg har hørt dig fortælle, hvad der er den nedre grænse for motion. Har du/I kigget på andre motionsformer, eventuelt ved andre intensitetsniveauer?

Bente Klarlund Pedersen:

Få mennesker spørger: Hvor meget motion er for meget? De fleste spørger: Hvor lidt kan jeg nøjes med? Jeg kan ikke give dig et nøjagtigt svar, men måske en rettesnor.

Du henviser til et forsøg, der viste, at når raske unge mænd, der normalt gik 10.000 skridt dagligt, blev sat til kun at gå 1.500 skridt dagligt i 14 dage, mistede de muskelmasse og ophobede fedt mellem de indre organer. Deres kondition faldt, deres fedtforbrænding faldt, og deres glukosetolerance ændrede sig, så de rykkede nærmere mod en type 2-diabetes-tilstand. Fysisk inaktivitet selv i relativt kort tid er altså direkte skadeligt.

LÆS ARTIKEL

Sundhedsstyrelsens anbefaling til voksne lyder: Vær fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen. Aktiviteten skal være med moderat til høj intensitet og ligge ud over almindelige kortvarige dagligdags aktiviteter. For et par år siden blev anbefalingerne udvidet med, at der mindst to gange om ugen skal indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 20 minutters varighed for at vedligeholde eller øge konditionen og muskelstyrken.

Man kan formentlig kompensere for mængden af moderat motion ved at udføre motion i kortere tid, men med høj intensitet. Moderat fysisk aktivitet i 30 minutter om dagen nedsætter risikoen for at dø tidligt med 30 procent!

Hvis man motionerer med høj intensitet, hvor man får pulsen op og sved på panden i 20 minutter tre gange om ugen, opnår man samme effekt. Hvis man både er moderat fysisk aktiv 30 minutter om dagen og dyrker intens fysisk aktivitet 20 minutter tre gange om ugen, halverer man sin risiko for at dø tidligt. Effekten af fysisk aktivitet finder man både hos personer med normal vægt og overvægt.

Det var resultatet af en meget stor amerikansk undersøgelse med mere end en kvart million amerikanske mænd og kvinder i alderen 50 til 71 år, som man fulgte i cirka 10 år.

Det nye budskab var altså, at motion af høj intensitet mindst tre gange om ugen af mindst 20 minutters varighed var lige så effektivt som 30 minutters moderat fysisk aktivitet om dagen. De danske aviser skrev om undersøgelsen. I avisernes overskrifter blev det til, at man kunne droppe de 30 minutter om dagen – 60 minutter om ugen var nok! Men her er det vigtigt at få med, at de 3 x 20 minutter netop ikke skal være moderate, men med virkelig høj intensitet, hvor man får sved på panden, høj puls, og hvor man ikke kan tale i hele sætninger, mens man er aktiv.

De 3 x 20 minutter med høj intensitet vil for de fleste mennesker betyde, at man klæder om og efterfølgende går i bad. Det er altså en helt anden form for aktivitet end de 30 minutters moderat fysisk aktivitet om dagen, der kan bygges ind i dagligdagen, for eksempel som en del af transporten til og fra arbejde.

Mere og mere forskning peger på, at motion med høj intensitet i kort tid kan erstatte moderat aktivitet i længere tid, men præcis hvor lidt man kan nøjes med, er der ingen, der kan sige, for der er meget få langtidsstudier.

Kilde:

Leitzmann MF, Park Y, Blair A, Ballard-Barbash R, Mouw T, Hollenbeck AR, et al. Physical activity recommendations and decreased risk of mortality. Arch Intern Med 2007 Dec 10;167(22):2453-60.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden