Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Janus Engel (arkiv)
Foto: Janus Engel (arkiv)

samvær. Frivillige fra organisationen "Cykel uden alder" kører ældre fra plejecentret Solgården i Virum på tur i rickshaws.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Selv passiv transport på cykel er godt

Når frivillige cykler ture med ældre i en rickshaw, gavner det både passagerer og dem, der tramper i pedalerne.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det begyndte med, at iværksætteren Ole Kassow hver dag cyklede forbi Thorkild, der sad på en bænk med sin rollator foran sig. Det lyste ud af det solbrune ansigt, at Thorkild kunne lide at være udendørs. Men kroppen var svækket, og Thorkild var immobil, så han kom aldrig længere end til bænken.

LÆS ARTIKEL

Det blev starten på foreningen Cykling uden Alder (cyklingudenalder.dk). Ole tænkte vel noget i retning af, at alle har ret til en cykeltur, og når han nu alligevel havde en rickshaw, kunne han jo lige så godt køre en tur med en af de ældre, der ikke længere kunne cykle selv. Ideen blev forelagt plejecentret og kommunen, og det var et held, at Ole mødte mennesker i systemet, der ikke så barrierer og besværligheder, men derimod et innovativt borgerinitiativ, der kunne være med til at gøre noget ved den ensomhed, vi alle snakker om, men ikke har så mange løsninger på.

Inden længe blev de første fem cykler kørt frem. Frivillige piloter meldte sig, og en kaptajn holdt styr på cyklister og booking af piloter og passagerer. Det er enkelt. De ældre på plejecentrene booker en tur med en af piloterne, og så cykler man derudad. Ikke mindre end 20 lande og 40 kommuner i Danmark har tilsluttet sig Cykling uden Alder. Der er flest korte hverdagsture, men man tager også på langfart. I sommer kørte 10 cykler og 20 passagerer i alderen 70 til 90 år af sted til Hamburg, og til sommer er der planlagt en tur til Norge.

Det ligger lige for at pege på, at den, der fører cyklen, både får motion og et kick på sundhedsbarometeret. Men hvad med passagererne? Får man rent fysisk noget ud af den passive transport? Ja, når man er meget svækket og nærmest ikke selv kan gå ud til cyklen, kan der godt være træning at hente ved at skulle sidde og holde balancen på turen og selv bidrage til at komme op i rickshawen.

De mere mobile passagerer, f.eks. mennesker med Parkinsons eller osteoporose, har rollatoren med på cyklen, så de undervejs kan stå af og gå en tur i omgivelser, som de holder af eller er knyttet til. Det giver anledning til træning i naturen, som kan være mere motiverende end at trave de samme ture igen og igen. Ønsket om at komme ud og bevæge sig eller bare sanse giver i det hele taget lyst til at rejse sig fra bordet i kaffestuen.

Der er historier om mennesker med demens, der genvinder talens brug; ældre, der får cyklet aggressionerne ud af kroppen, og blinde, der får stimuleret sanserne. De får vind i håret, snuser til blomsterne og lytter til fuglene. Man bliver stimuleret af nye omgivelser og af den samtale, der finder sted mellem passager og cykelpilot. Det er en glæde at være mobil.

Umiddelbart fremstår Cykling uden Alder altså mest som et initiativ, hvor cyklisten gør en god gerning. Men som i alle andre gode menneskelige relationer er der balance i give and take. Der er nemlig også historier om cykelpiloter, der ikke blot får gjort noget godt for deres eget helbred, men som i tilgift har fået kærlige plejebedsteforældre og nyt perspektiv på tilværelsen. Det handler om bæredygtighed, bevægelse og social ansvarlighed. Men mest af alt handler det måske om at udfordre vanetænkningen og tro på, at alle kan gøre en forskel.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden