Motion. Britisk undersøgelse afviser, at manglende motion skulle være årsagen til, at så mange mennesker er overvægtige, men det er måske ikke hele sandheden. GRAFIK: Claus Nørregaard

Motion. Britisk undersøgelse afviser, at manglende motion skulle være årsagen til, at så mange mennesker er overvægtige, men det er måske ikke hele sandheden. GRAFIK: Claus Nørregaard

Klarlunds brevkasse

Klarlund: Det sunde vægttab ledsages af motion

Læser kritiserer britisk undersøgelse om manglende sammenhæng mellem motion og overvægt.

Klarlunds brevkasse

Spørgsmål fra læser Terje Nordberg:

I Politiken 24. april kan man læse, »du kan ikke løbe dig slank«. Det drejer sig om en stor britisk undersøgelse, som afviser, at manglende motion skulle være årsagen til, at så mange mennesker er overvægtige.

LÆS ARTIKEL

Jeg mener, det er et uheldigt signal at sende, fordi – som jeg læser de engelske forskere – det drejer sig sig om den mere ekstreme form for overvægt. Men læseren efterlades med det indtryk, at det kun er via kosten, at man kan tabe sig. Der står jo direkte, at »fysisk aktivitet ikke medfører vægttab«. Nu har jeg i årevis troet, skrevet om og erfaret, at en god løbetur jo netop – blandt meget andet godt – bidrager til at holde vægten nede.

Jeg ville ønske, at du ville præcisere denne problematik nærmere i din klumme. Det er sikkert korrekt, at store, overvægtige personer – som den lille flok på billedet – ikke kan klare sig med motion alene, men det gælder da ikke for det store flertal af moderat overvægtige, som der jo er flest af.

Jeg har tit hørt det argument, at hvis man motionerer, spiser man tilsvarende, og så er vægtbalancen genoprettet, men det er, så vidt jeg har erfaret, ikke nødvendigvis rigtigt. Tværtimod. Et moderat motionsniveau regulerer jo netop appetitreguleringen, ligesom større kropsbevidsthed kan bane vej for mere fornuftig kost. Jeg håber, du vil sætte tingene på plads!

Bente Klarlund Pedersen:

Du henviser til, at engelske forskere i en leder i det videnskabelige tidsskrift The British Journal of Sports Medicine afviser, at det er mangel på motion, der er årsagen til, at flere bliver svært overvægtige. Men der er netop tale om svær overvægt.

Hvis man vejer 130 kilo, er man ikke blevet så stor, uden at man har overspist gennem længere tid, og i sådanne tilfælde kommer man realistisk set ikke ned i vægt alene ved at motionere. Man er nødt til at reducere energiindtaget.

LÆS OGSÅ

Derimod er den daglige cykeltur, gåtur, de ugentlige løbeture, fitnesstimer, svømmeture og fodbold med vennerne og ungerne i høj grad med til at vedligeholde en normal vægt. Men det er også vigtigt at fremhæve, at en slankekur uden motion er usund.

Man har sammenlignet mennesker, der tabte sig ved diæt alene, ved motion alene eller som følge af en kombination af diæt og motion. Slankekure med motion medførte, at man tabte mere af det farlige fedt omkring maven og mindre muskelmasse samt i højere grad styrkede stofskiftet end slankekure, som alene bestod af diæt.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vidensråd for Forebyggelse ( www.vidensraad.dk ) udgav for nylig rapporten ’Skal overvægtige tabe sig?’. Spørgsmålet var provokerende, men det viste sig, at man ved en gennemgang af den videnskabelige litteratur måtte konkludere, at raske overvægtige mennesker mod forventning ikke opnår en overlevelsesmæssig fordel, når de taber sig.

En af mange mulige forklaringer er, at man ved store vægttab uden motion frisætter fedtsyrer til blodet, og de er giftige for organismen. Hvis man i stedet sørger for at motionere i forbindelse med vægttab, brænder man disse fedtsyrer af.

Motion bidrager til at bevare et vægttab efter en slankekur. Overvægtige mennesker er paradoksalt nok ofte virkelig gode til at tabe sig. De har typisk tabt sig rigtig mange kilo – rigtig mange gange. Men hver gang 100 mennesker taber sig i vægt, vil de 80 af dem tage de tabte kilo – eller flere – på igen i løbet af 5 år. En af forklaringerne på, at vægttab ofte følges af vægtforøgelse, skal findes i appetithormonerne.

Det viser sig, at slankekure kan give varige påvirkninger af appetitreguleringen. Hvis man indtager meget få kalorier, kompenserer kroppen akut og nedsætter energiforbruget. Hvis vi ser på den menneskelige udviklingshistorie, har det været hensigtsmæssigt, at kroppen skruer ned for stofskiftet i perioder med knaphed på mad.

Men i dag, hvor der i vores del af verden er overflod af mad, er det mindre hensigtsmæssigt, at kroppen skruer ned for stofskiftet, især hvis det fortsætter, når man har tabt sig i vægt og gerne vil bevare det opnåede vægttab.

Følelsen af mæthed styres blandt andet af stoffet leptin, som er et hormon, der frigives af fedtvævet og påvirker mæthedscenteret i hjernen. Leptin er også involveret i fedtforbrændingen. I et vægttabsforsøg så man, at forsøgspersonernes leptinniveau blev mere end halveret. Efter et år var leptinniveauet fortsat meget lavere, end hvad man kunne forklare som en følge af fedttabet. Jo lavere leptinniveau i kroppen, desto mere appetit havde forsøgspersonerne, og jo mere tog de på i vægt.

Hvis man sammenligner personer, der taber sig på diæt alene, og personer, der taber sig på en kombination af diæt og motion, er der ikke den store forskel i vægttab, mens slankekuren står på. Men den gruppe, der også motionerer, tager klart mindre på i tiden efter kuren. Man kan ikke fuldt ud forklare dette ved, at en større muskelmasse giver bedre fedtforbrænding.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men en nærliggende forklaring er, at den person, der motionerer, bliver mere leptinfølsom. Hvis man har et højt niveau af leptin, vil det (alt andet lige) give en følelse af mæthed. Men hvis man er leptinresistent, kan niveauerne af hormonet være ganske høje, uden at der opstår mæthedsfølelse, med det resultat, at man har en glubende appetit. Når man træner, øger man imidlertid sin leptinfølsomhed, og man får følgelig en bedre regulering af appetitten. Motionen er altså kritisk for appetitreguleringen og dermed vægten på sigt.

Det er altså ikke et fedt, hvordan man taber sig. Man kan godt tabe sig ved at ligge på sofaen og spise ingenting. Men hvis vægttabet skal være sundt og holde på sigt, skal motionen med. Så uden at gå i clinch med de britiske forskere vil vi her på siderne fortsat dosere rigelig motion, både til de tynde og de tykke.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden