Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Interval. Der er større effekt ved træning i intervaller.
Foto: Finn Frandsen (arkiv)

Interval. Der er større effekt ved træning i intervaller.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Hvordan forbrænder man mest på motionscyklen?

En læser spørger, om der er forskel på at køre interval eller samme tempo.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Anders:

Jeg kom i snak med en kollega om indendørs motionscykling. Vi cykler begge 1 time per gang. Computerne viser forskellige resultater, og det rejser følgende spørgsmål: Hvor mange kalorier forbrænder man, hvis man kører 60 minutter med 200 watt?

Jeg har læst, at man forbrænder 600 kalorier per time ved 100 watt – med individuelle forskelle. Hvad betyder RPM, og er der forskel på at køre interval/spinning eller køre i samme tempo i en time med cirka 30 km i timen?

Jeg håber, at du kan gøre os klogere.

Bente Klarlund Pedersen:

Hvis man kører 1 time med 200 watt, præsterer man et ydre mekanisk arbejde på ca. 172 kcal. Hvor mange kalorier man forbrænder, afhænger af den nyttevirkning, man cykler med. Nyttevirkning er den andel af den brugte energi, der går til det ydre arbejde, og her er der individuelle forskelle.

Gennemsnitlig siger man, at nyttevirkningen ved cykling ligger på 23 procent. Du skal altså bruge cirka 4 gange mere energi for at opnå de watt, cyklen måler.

Med den antagelse vil 1 times cykling med 200 watt give en total forbrænding på ca. 747 kcal under selve træningen. Hvis man kører ved 100 watt, er den beregnede gennemsnitlige forbrænding 374 kcal under selve træningen og således noget mindre end de 600 kcal, du har læst dig til. RPM står for revolutions per minute – på dansk kaldet kadence. Det refererer til antal pedalomdrejninger per minut.

LÆS OGSÅ

Jeg har indhentet hjælp til at besvare dine spørgsmål fra læge og ph.d. Kristian Karstoft. Han forsker bl.a. i forskelle på intervaltræning og kontinuerlig træning og siger, at man ikke entydigt kan svare på, om der er forskelle i forbrændingen.

Hvis du giver dig fuldt ud i en time på to forskellige dage, hvor du den ene dag kører på en kontinuerlig hastighed, mens du den anden dag kører intervaltræning, vil du formentlig forbrænde mere energi under træningen den dag, hvor du kører med kontinuerlig hastighed. Omvendt vil du muligvis på den dag, hvor du har kørt intervaltræning, have en større efterforbrænding, som er den ekstra forbrænding, du har op til 24 timer efter et træningspas.

Hvis man til gengæld ser på effekten af træning over længere tid, vil du komme i bedre form, hvis du gennem en periode udfører intervaltræning i forhold til kontinuerlig træning, idet det først og fremmest er høj intensitet, der bidrager til forøgelse af konditionen. Det betyder, at du i de efterfølgende træningspas vil kunne forbrænde mere energi ved den samme relative belastning og tid.

I vores forskningscenter har Kristian Karstoft udført forsøg, hvor han har sammenlignet to grupper, der over 4 måneder har gennemført en træningsperiode, hvor de trænede lige lang tid og forbrændte lige meget energi. Den ene gruppe trænede kontinuerlig træning, mens den anden gruppe trænede intervaltræning. Ved afslutningen af forsøget så vi, at gruppen, der havde trænet intervaltræning, gennemsnitlig havde tabt 4 kg, mens gruppen, der havde trænet kontinuerligt, gennemsnitlig ikke havde tabt sig.

Vi forsøger i øjeblikket at finde forklaringen på dette. Vi ser bl.a. på efterforbrændingen, men er også interesserede i, om appetitten påvirkes forskelligt af forskellige former for træning.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Bente Klarlund eller sundhed, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden