PROTEIN. En læser deler sine gode erfaringer med dukan-kuren og spørger til et par betænkeligheder.
Foto: Peter Hove Olesen (arkiv)

PROTEIN. En læser deler sine gode erfaringer med dukan-kuren og spørger til et par betænkeligheder.

Klarlunds brevkasse

Klarlund: Proteinkure er ikke farlige - på kort sigt

På langt sigt er det ikke godt for nyrerne at blive belastet med store mængder protein.

Klarlunds brevkasse

Helle:

Vi er et par, som med succes har fulgt den såkaldte Dukan-diæt i 4 måneder. Vi har hver især opnået et tilfredsstillende vægttab. Den ene af os skal tabe yderligere 10 kg.

Vi er indstillet på at fortsætte med diætens grundprincipper om en høj andel af proteiner i kosten. Vores oplevelse er, at det giver en god mæthedsfølelse, og derfor er det nemt at holde sig fra de hurtige kulhydrater.

Vi spiser en del kylling og magert oksekød. Derudover rejer, skyr, hytteost, æg, mager ost og kødpålæg og proteinrugbrød. I vekselfasen får vi også grøntsager i form af kål, selleri og porrer. Indimellem spiser vi også andre lidt federe madvarer, f.eks. olivenolie, nødder, bacon, mayonnaise, svinekød. Vi får ikke ris, kartofler, pasta, mælk, brød, gryn eller frugt.

Mine betænkeligheder går på, om det er forsvarligt og sundt at fortsætte med den meget proteinrige diæt? Får man symptomer, hvis lever eller nyrer bliver overbelastet af proteindiæten? Hvordan kan jeg finde en sund balance – vi vil meget gerne holde/øge vægttabet.

Bente Klarlund Pedersen:

For nogle mennesker er Dukan-kuren en effektiv slankekur, sådan som du og din partner har oplevet det. Reglen er, at de fleste slankekure er effektive, så længe man overholder dem.

Der findes en amerikansk metaanalyse, der samler resultaterne af 48 studier af forskellige slankekure. Mere end 7.000 mennesker har deltaget. Resultaterne får forskerne bag analysen til at konkludere, at den bedste slankekur er den, man helst selv vil følge. Uanset om man går på en kur med lavt kulhydratindhold, højt proteinindhold eller lavt fedtindhold, er der ikke den store forskel i vægttab, hverken efter 6 eller 12 måneder.

Det viser sig nemlig, at så længe indtagelsen af kalorier er begrænset, taber man sig. Men ud fra et sundhedssynspunkt er det ikke lige meget, hvordan man taber sig. En slankekur kan være skadelig, hvis diæten er ensidig og fører til fejlernæring. Det er heller ikke ligegyldigt, om man taber muskelmasse eller fedtmasse. Og det er ikke ligegyldigt, om man taber det farlige fedt mellem de indre organer eller det sunde fedt på hofter og balder.

I flere studier har man sammenlignet to grupper, hvor vægttabet har været præcis det samme, men hvor den ene gruppe har tabt sig på diæt, og den anden gruppe har tabt sig ved at øge den fysiske aktivitet. Man finder i sådanne studier, at når vægttabet er ledsaget af fysisk aktivitet, bevarer man sin muskelmasse, taber fedtet mellem de indre organer og forbedrer stofskiftet i højere grad, end når man taber sig som følge af diæt alene. Så det er bestemt ikke ét fedt, hvordan man taber sig.

På kort sigt minder Dukan-kuren om en anden kendt kur ved navn Atkins-kuren. Begge er de baseret på et stort proteinindtag og udelukker i vidt omfang kulhydrater fra kosten. Til information for læserne og i korte træk starter Dukan-kuren med en angrebsfase. Her består kosten af magert kød, fjerkræ, fisk, skaldyr, æg, havreklid og fedtfrie mejeriprodukter. Man må spise lige så meget og lige så ofte, man har lyst, dog kun en begrænset mængde havreklid dagligt.

I næste fase må man også spise fedtfattige mejeriprodukter og grøntsager, lige så meget og lige så ofte man vil. Man gentager disse to faser, indtil man har opnået det vægttab, man ønsker. Derefter begynder man at spise mere normalt, men en dag om ugen spiser man kun protein.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Dukan-kuren er ikke sundhedsfarlig på kort sigt, men på langt sigt kan det for nogle være uhensigtsmæssigt at belaste nyrerne med store mængder protein over længere tid. Når man har opnået det ønskede vægttab, er det ud fra et ernæringssynspunkt ikke tilrådeligt at udelukke kulhydrater fra kosten.

Hvis man efter at have opnået det ønskede vægttab genoptager en normal kost, der følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger de fleste dage, er det i orden en dag om ugen kun at spise protein eller faste eller gøre noget andet, der afviger fra de almindelige kostråd. Men som sagt, det sundeste vægttab opnås ved at kombinere et reduceret kalorieindtag med et forøget energiforbrug i form af masser af motion og bevægelse.

Kilder:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25182101

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Bente Klarlund eller sundhed, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden