Læserne råder. Døjer du også af hovedpine efter træning? Så kan du roligt læse artiklen og følge et af de mange gode råd, som læserne har sendt ind.
Foto: Finn Frandsen

Læserne råder. Døjer du også af hovedpine efter træning? Så kan du roligt læse artiklen og følge et af de mange gode råd, som læserne har sendt ind.

Klarlunds brevkasse

Klarlund: Her er læsernes råd mod hovedpine efter træning

Elektrolyt-brusetabletter er bare ét af læsernes mange gode råd.

Klarlunds brevkasse

Hans Jørgensen:

Peter spørger 7. maj, hvad årsagen til hovedpine efter hård cykeltræning kunne være.

Ud fra mine over 20 års erfaring med spinning vil jeg angive et par mulige årsager. Når der på Peters hold er andre, der mærker hovedpine, er årsagen lokale-hold-relateret.

Mulig årsag: For høj musik.

Mest oplagt er: Dårlig ventilation. Ved heftig aktivitet og utilstrækkelig ventilation stiger CO2-indholdet i lokalet. Man kunne foreslå det pågældende institut at få målt CO2 under en spinningstime eller indføre løbende registrering.

Spinning er en populær aktivitet. For at få plads til alle, er man fristet til at sætte for mange cykler i lokalerne og lade timerne glide direkte over i hinanden uden den nødvendige udluftning. Peter kunne prøve en spinningtime med færre deltagere – i et frisk udluftet lokale.



Bente Klarlund Pedersen:

Tak for gode råd til at undgå spinninghovedpine. Flere læsere har i lighed med dig skrevet og bidraget med deres personlige erfaringer.

Søren Svendsen skriver: »Da jeg for en del år siden begyndte at træne næsten hver dag, oplevede jeg også hovedpine, men fandt ud af, at elektrolyt-brusetabletter forhindrer det«. Og han skriver videre: »Det virker for mig, jeg drikker en efter hver træning og oplever aldrig mere hovedpine«.

Jens Willesen skriver bl.a.: »Jeg har altid en brusetablet i dunken, når der skal svedes i store mængder, og jeg har efterfølgende ikke mærket yderligere til hovedpinen«.

LÆS ARTIKEL

Også lægen Jens Hansen foreslår, at hovedpinen kunne skyldes hyponatriæmi.

Hyponatriæmi er en tilstand med lavt natrium i blodet. Det kan opstå, hvis man sveder meget og dermed taber salt (natrium) og kompenserer væsketabet ved at drikke vand uden salt. Ved lette grader af hyponatriæmi kan der opstå hovedpine. Ved svære former for hyponatriæmi kan der opstå konfusion og bevidsthedspåvirkning.

Hvis der ikke kompenseres for et stort væsketab, vil præstationsevnen nedsættes, og der kan ved meget store væsketab opstå alvorlige problemer, f.eks. overophedning og hedeslag. Der er imidlertid kritiske røster, der mener, at industrien fører lige lovlig meget an, når det gælder anbefalinger om væskeindtag i forbindelse med langdistanceløb som maraton.

Den sydafrikanske forsker og maratonløber Tim Noakes og hans team har i mange år stået for den markante holdning, at overhydrering som følge af et for stort væskeindtag under løb er et større problem end dehydrering.

Der er beskrevet tilfælde af overhydrering og alvorlig hyponatriæmi ved maraton, men de alvorlige tilfælde ses primært i forbindelse med ultramaratonløb, hvorimod alvorlig hyponatriæmi er sjælden i forbindelse med maratondistancen.

Jeg kan ikke udelukke, at moderat hyponatriæmi med hovedpine til følge kan ses efter hård spinning. Selv om væske er godt, er dobbelt så meget væske ikke nødvendigvis dobbelt så godt. Det er da et forsøg værd at tilsætte lidt salt til vanddunken, hvis man har træningshovedpine.

Jeg kan fortælle, at man i forbindelse med Boston Marathon tog blodprøver på 488 løbere ved afslutningen. 13 procent havde hyponatriæmi (natriumkoncentrationen i blodet var mindre end 135 mmol per liter), men kun 0,6 procent havde kritisk hyponatriæmi (natriumkoncentrationen var 120 mmol per liter eller mindre).

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Man fandt især lavt natrium hos personer, der havde taget på i vægt i forbindelse med løbet, havde drukket mere end 3 liter, havde gennemført løbet på mere end 4 timer og havde et meget lavt eller højt bmi.

Det er altså primært de langsomme løbere, der bruger meget tid på at drikke, der har en risiko for at få for meget væske

Anne Marie Dela deler også ud af sin erfaring: »Jeg har altid spillet håndbold, og for en del år siden begyndte det mærkelige: Efter intensiv træning eller kamp fik jeg en rungende hovedpine – som altid først meldte sin ankomst mange timer efter kampen, f.eks. midt om natten«. Hun fortæller derefter, at hun fandt på at tage Confortid.

Dette stof er et smertestillende og antiinflammatorisk stof, også kaldet indometacin. Som beskrevet i tidligere svar er indometacin netop et af de præparater, der kan forsøges.


Kilder:

'Elsk at løbe med maratonbogen' af Tot Rønnow og Bente KlarlundMurray B. The role of salt and glucose replacement drinks in the marathon. Sports Med 2007;37(4-5):358-60.Almond CS, Shin AY, Fortescue EB, Mannix RC, Wypij D, Binstadt BA, et al. Hyponatremia among runners in the Boston Marathon. N Engl J Med 2005 Apr 14;352(15):1550-6.Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Bente Klarlund eller sundhed, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.








Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce