Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
TRÆNING. Kan styrketræning hæmme børns vækst?
Foto: Finn Frandsen (arkiv)

TRÆNING. Kan styrketræning hæmme børns vækst?

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Styrketræning til børn er sundere end ingen træning

En læser spørger til Klarlunds anbefaling, når det kommer til børn og motion.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Line:

Min søn på 13 år vil rigtig gerne styrketræne. Jeg er imidlertid ret sikker på, at han ikke har nået sin endelige højde, og jeg mener at have hørt, at styrketræning kan skade væksten.

Hvad vil du anbefale? Han har aldrig været vild med f.eks. fodbold, så det ville jo være dejligt, hvis han fandt en sport, han var glad for.

Bente Klarlund Pedersen:

Der er mange myter om børn og styrketræning. Det er f.eks. en myte, at træning med vægte hæmmer børns vækst. Det er der intet belæg for. Videnskabelige undersøgelser på eliteidrætsbørn viser, at de børn, der træner mest og er fokuserede på kropsvægten, måske kan forsinke deres vækstspurt lidt, men i den sidste ende opnår de præcis den forventede højde.

En anden myte er, at træning med vægte skader knoglerne. Men det er lige omvendt, for belastning øger knoglernes styrke.

LÆS OGSÅ

Før vækstspurten vil styrketræning have meget lille indflydelse på musklernes størrelse. Når vækstspurten sætter ind lige før puberteten, hvor kønshormonerne tager fat, øges muskelmassen hos drengene, også selv om de bliver liggende på sofaen. Styrketræning i puberteten (og derefter) fører hos drengene til forøget muskelstørrelse og muskelstyrke. Det skyldes, at træningen dels øger testosteronens effekt, dels stimulerer både væksthormon og vækstfaktorer i selve musklen.

Pigernes muskler bliver også større, når de træner. De vil på samme måde som drengene stimulere andre vækstfaktorer end testosteron. Men efter puberteten har langt de fleste piger ikke skyggen af chance for at opnå den muskelmasse og -styrke, som drenge og mænd opnår, når de træner.

Det er fint, hvis børn får styrket musklerne gennem alsidig leg og sport. Men nogle børn er ligesom din søn bare ikke til fodbold. Og de tykke børn er typisk ikke til holdsport, men foretrækker at træne alene og udfordre sig selv. Børn skal efter min mening ikke nødvendigvis dyrke struktureret styrketræning i fitnesscentre eller med vægte. Men det er så uendelig meget bedre, at de kaster sig over styrketræning, end at de slet ikke foretager sig noget.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Bente Klarlund eller Sundhed, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden