Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
At holde vægten. For nogle er det nemt at smide et par kilo, mens det straks er sværere at holde den slanke linje i det lange løb.
Foto: PETER HOVE OLESEN

At holde vægten. For nogle er det nemt at smide et par kilo, mens det straks er sværere at holde den slanke linje i det lange løb.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlund: Her er de videnskabelige tips til at holde de tabte kilo væk

En læser efterspørger undersøgelser med folk, der rent faktisk har formået at holde vægten efter vægttab.

Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørgsmål:

Jeg læste med både lettelse og forfærdelse en artikel i Politiken om, hvorfor det på grund af hormonelle ændringer kan være så svært at holde et vægttab.

Jeg var lettet, fordi det forklarer, hvorfor det er en kamp at holde de tabte kilo væk og ikke bare et spørgsmål om manglende standhaftighed, når sult eller lyst til at spise overmander én. Jeg blev også forfærdet, fordi artiklen gav det eksempel, at man ved at tabe ca. 10 pct. af sin vægt nedsatte sin forbrænding med ca. 400 kcal om dagen.

LÆS ARTIKEL

Som student i 1991 vejede jeg cirka 95 kg (171 cm høj). Efter en op- og nedtur på vægtskalaen, hvor jeg landede på 85 kg, konsulterede jeg i slutningen af 1999 to gange en diætist, der sporede mig ind på en hensigtsmæssig kost, og som påbød mig at cykle 20-25 km eller løbe 8-10 km tre gange om ugen. I løbet af 2000 lykkedes det lige netop at nå ned på det forjættede ’normale’ BMI.

Indtil for cirka tre år siden har jeg kunnet leve forholdsvis ubekymret på den vægt ved at fortsætte med at tænke over kalorieindtag og fortsætte med at løbe. Men kampen er blevet noget hårdere, og jeg har 3-4 kg at slås med, selv om jeg følger samme principper med kost og træning. Jeg fylder 40 i år, så jeg har tænkt på, om det er alderen, der er på spil. Jeg har også i 1½ år taget antidepressiv medicin, og det har jeg også haft under mistanke, men problemet begyndte inden - så måske var det depressionen, der startede problemet?

Jeg kan stadig passe mit tøj, så man kan sige, at problemet måske ikke er så stort.

LÆS ARTIKEL

Jeg er nødt til at regne på det, for jeg kan ikke forlade mig på min sultfornemmelse/lyst til at spise, som byder mig at indtage meget mere, end jeg har behov for. Jeg træner til Copenhagen Marathon og løber p.t. 40-50 km om ugen. Det var jeg naiv nok til at tro ville gavne lidt på min vægt, men nej.

Det ville være super interessant, hvis du eller andre ville lave nogle undersøgelser/udsendelser med folk, der faktisk har vedligeholdt deres vægttab over en længere årrække, for der er så meget fokus på, hvordan man taber sig, og som du selv skriver, så er det ’nemt’ at tabe sig, men det, der kommer bagefter, er jo i virkeligheden mindst lige så interessant.

Svar:

Det er imponerende, at du stort set har været i stand til at holde en normal vægt igennem længere tid, for noget i din historie tyder på, at du måske er arveligt disponeret for vægtøgning. Jeg kan ikke udelukke, at depressionen eller den antidepressive medicin har påvirket din vægt. Der mangler desværre langtidsstudier, der kan sige, om man efter vægttab hurtigere genopretter balancen i de hormoner, der styrer appetitten, hvis man dyrker meget motion. Teoretisk set vil det imidlertid være tilfældet. Du kan stadig passe dit tøj. Men vægten viser, at du har taget lidt på. Det er ikke utænkeligt, at du har fået flere muskler som følge af træningen. Det kan ses på badevægten, men visuelt vil det bidrage til et slankt udseende. Jeg kan kun opfordre dig til at holde godt fat i din træning. Motion er godt, både for din fysiske og mentale sundhed, og vil bidrage til, at du ikke tager voldsomt på igen. FACEBOOK






Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden