Foto: Rune Pedersen (arkiv)
Klarlunds brevkasse

Klarlund: Kirkekaffen koster nattesøvn

Klarlunds brevkasse

Spørgsmål fra læser Anne Marie: Jeg har et luksusproblem. Jeg er 65 år, og i de senere år har jeg mærket en stigende effekt af koffein.

Hvis jeg f.eks. drikker en eller to kopper ordinær kirkekaffe søndag ved frokosttid, har jeg svært ved at sove førend hen ad kl. 3 om natten . Med ’ordinær’ mener jeg kaffe af en styrke, der må være den almindeligt foretrukne. Hjemme laver jeg kaffen ganske tynd og oplever også ofte søvnbesvær, vel at mærke ved indtagelse inden kl. 18. Kaffen ’slår’ ligesom alkohol betydeligt hårdere, hvis den indtages på ret tom mave.

Er der andet at gøre end at undvære kaffen, der ellers er et hyggeligt smøremiddel i mange sammenhænge, og som jeg nyder, især med lidt sødt til?

Svar:

Luksusproblem eller ej – det ville også være et hårdt angreb på min livskvalitet, hvis jeg ikke kunne nedsvælge mine daglige 7-8 kopper kaffe! Men det er ikke ualmindeligt, at man med alderen får sværere ved at sove, når man drikker kaffe. Alderen påvirker evnen til at omsætte koffein. Samtidig er søvnbesvær tiltagende med alderen, og mange oplever derfor, at søvnproblemer som følge af koffein forværres med alderen.


LÆS ARTIKEL Tiden, det tager for kroppen af halvere mængden af koffein, er typisk mellem 3 og 7 timer, men det afhænger af genetiske forhold. Det er nemlig i høj grad medfødte faktorer, der forklarer, at nogle får søvnløse nætter af kaffen, mens andre ikke gør det. Koffein nedbrydes først og fremmest i leveren af enzymet cytochrom. Der findes to almindelige genetiske varianter af dette enzym, og ca. halvdelen af os har en hurtig variant og kan derfor hurtigere nedbryde koffein, mens den anden halvdel omsætter koffeinet langsomt.



Hvis man ryger, aktiverer man det enzym, der omsætter koffein, mens graviditet, p-piller, leversygdomme og nogle lægemidler, f.eks. midler mod depression, forlænger koffeinets halveringstid. Koffeinets opkvikkende virkning skyldes, at det binder sig til adenosin-receptorerne i hjernen. Resultater af tvillingestudier tyder på, at ca. 40 procent af variationen i kaffeinduceret søvnløshed er genetisk betinget og kan tilskrives variationer i adenosin-receptor-genet.



Arvelige forhold er altså af betydning, både når det gælder koffeinets halveringstid og dets opkvikkende effekt.

Alt i alt er det nok tilrådeligt, at du lader kirkekaffen stå og holder dig til dit eget tynde bryg eller skifter til en koffeinfri kaffe. Selv om kaffen kan give problemer med søvnen, har den herlige drik også mange positive sider. Kaffedrikning kan nemlig nedsætte risikoen for bl.a. type 2-diabetes og Alzheimers sygdom. Og denne positive effekt af kaffe opnår man også, hvis man drikker en koffeinfri variant.

Vidensråd for Forebyggelse har udgivet rapporten ’Kaffe, sundhed og sygdom’. På vidensraad.dk kan du læse mere.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce