KVALME. Hvis man spiser den sidste times tid inden træning, kan halvfordøjede rester af måltidet ligge i mavesækken og genere, og dette kan give kvalme.
Foto: Arkivfoto: Finn Frandsen

KVALME. Hvis man spiser den sidste times tid inden træning, kan halvfordøjede rester af måltidet ligge i mavesækken og genere, og dette kan give kvalme.

Klarlunds brevkasse

Klarlunds brevkasse: Hvorfor får jeg kvalme, når jeg træner?

En læser spørger Bente Klarlumd, hvorfor hun pludselig bliver dårlig, hver gang hun træner?

Klarlunds brevkasse

Kvinde, 70 år:

Mon du kan forklare, hvorfor jeg pludselig bliver dårlig, hver gang jeg træner? Med dårlig mener jeg, at jeg får overvældende kvalme. Jeg har prøvet at skifte træningsmetoder – gymnastik, pilates m.v. Jeg har også forsøgt at ændre indtag af mad inden træning. Jeg savner disse træningstimer, så jeg er spændt på dit svar.

Bente Klarlund Pedersen:

Det er meget vigtigt at skelne mellem, om man bliver dårlig, mens man træner, eller efter at man har trænet.

Hvis man oplever kvalme, svimmelhed eller brystsmerter, mens man træner, selv om man ikke har indtaget mad de sidste timer før træningen, skal man snakke med sin læge, der kan tage stilling til, om der i den konkrete situation er behov for en undersøgelse af hjertet, f.eks. et såkaldt arbejds-EKG.

LÆS OGSÅ

Kvalme umiddelbart efter træningen er ikke sjælden. Hvis man spiser den sidste times tid inden træning, kan halvfordøjede rester af måltidet ligge i mavesækken og genere. Når man går i gang med at træne, stopper mavetømningen, og fordøjelsen går på det nærmeste i stå. Det er særligt udtalt ved intensiv konditionstræning. Resultatet kan være kvalme eller opkastning. Det tager lidt tid efter træningen, inden fordøjelsen går i gang igen. Løsningen kan være at holde større afstand mellem måltider og træning.

Hvis man oplever kvalme umiddelbart efter træning, også når man ikke har spist forud for træningen, kan det skyldes, at træning med benene, f.eks. løb, udvider blodkarrene i benene, hvorved der ledes mere blod gennem benene. Når man holder op med at træne, samles blodet imidlertid i benene. Der kan nemt gå et minut eller mere, inden blodkarrene igen trækker sig sammen under indflydelse af sympatikussystemet.

Hvis man blot stopper op og står stille efter træningen, vil blodtrykket falde, og det kan opleves som svimmelhed og stimulere kvalme og eventuelt opkastninger. Her er løsningen at ’jogge af’, sætte sig med hovedet mellem benene eller lægge sig fladt ned efter træning.

Redaktionen anbefaler:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce