0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Klarlunds brevkasse: Hvor mange kalorier skal jeg forbrænde for at leve sundt?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Cicilie S. Andersen
Foto: Cicilie S. Andersen
Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klarlunds brevkasse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Anonym: Jeg er i starten af 30’erne, og så vidt jeg ved, sund og rask. Dog får jeg let blå mærker, som er synlige og ømme i lang tid. Er der bare individuel forskel på, hvor let man får blå mærker og ar, eller kan man mangle noget?

Bente Klarlund Pedersen: Et blåt mærke opstår, hvis man får et stød eller et slag, der ødelægger de små blodårer lige under hudens overflade, uden at der går hul på huden. Når der går hul på de små blodkar, siver blodet ud i vævet, hvor det ses som et blåt mærke. Kroppen vil reagere ved at sende immunceller ind, der skal rydde op. Derved opstår en lille lokal inflammation, og du oplever ømhed. Kvinder får lettere blå mærker, fordi vi ikke er så tykhudede som mænd. Ældre får også nemmere blå mærker, fordi man med tiden taber kollagen, hvorved huden bliver mindre stærk.

Hvis man får hjertemagnyl eller er i anden blodfortyndende behandling, har man øget tendens til blødning og dermed blå mærker. Man har også øget tendens til blå mærker, hvis man ikke får tilstrækkeligt med K-vitamin. Der er meget K-vitamin i grønne grøntsager som broccoli, persille, spinat, rosenkål og grønkål.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts