Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jonas Pryner Andersen
Foto: Jonas Pryner Andersen

Undgø slidgigt

Sygdom
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klarlunds brevkasse: Hvordan undgår jeg slidgigt?

Politikens sundhedsekspert, professor Bente Klarlund Pedersen, svarer på læsernes spørgsmål.

Sygdom
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Spørgsmål fra læser Marie.

Du har før skrevet om fysisk aktivitet i forhold til slidgigt, efter at man har fået konstateret gigten.

Mit spørgsmål går på det forebyggende – både min mor og morfar har i en relativt tidlig alder får slidgigt i hoften og fået ny, kunstig hofte, da de var ca. 50 år. Kan sådan noget være arveligt?

Kan man gøre noget for at forebygge det selv ud over at holde sig normalvægtig og i god form? Er der noget i kosten, man bør være ekstra opmærksom på, f.eks. jern, kalk, fiskeolie eller lign? Er der nogen form for motionstræning, der er bedre end andet, f.eks. vægtbærende aktiviteter i forhold til ikke-vægtbærende?

LÆS OGSÅ

Jeg er 27 år og løber ca. tre-fire gange om ugen og kan da være bange for, om man kan ’slide’ for meget eller forkert.

På forhånd tak og med venlig hilsen fra en, der håber på at kunne stå på ski, når hun er 80 år.

Svar

Slidgigt (artrose) er en sygdom i bevægeapparatet, der bl.a. er karakteriseret ved nedbrydning af ledbrusk, f.eks. i knæ og hofte. Slidgigt er årsag til nedsat funktionsevne, smerter og tab af gode leveår uden sygdom. Arvelige forhold spiller en væsentlig rolle for udviklingen af slidgigt. Arveligheden er forskellig for forskellige led. 50 procent eller mere af forekomsten af slidgigt i hoften og hænderne menes at skyldes arv, mens det kun er tilfældet for op til 30 procent af forekomsten af slidgigt i knæet. Arveligheden af slidgigt spiller muligvis en større rolle for kvinder end for mænd.

LÆS OGSÅ Uanset hvilket led der er tale om, kan medfødte egenskaber dog ikke alene forklare, hvem der får slidgigt. Årsagen til, at nogle mennesker udvikler slidgigt, mens andre ikke gør det, skyldes flere forhold. Skader på leddet er en risikofaktor. Det fysiske arbejdsmiljø kan ligeledes være en risikofaktor for slidgigt, hvis arbejdet indebærer overbelastning af led. Undersøgelser har vist, at arbejdere, herunder særligt ufaglærte arbejdere, har større risiko for slidgigt i knæ, hofte og hænder end kontorpersonale.



Der er større risiko for slidgigt i knæ blandt personer i job, som indebærer gentagne knæbøjninger eller længere perioder, hvor den pågældende sidder på hug. Mange tunge løft (over 25 kg) kan være en risikofaktor for slidgigt i hoften.



Overdreven og ensidig fysisk aktivitet kan være en risikofaktor for slidgigt, specielt blandt personer med beskadigede/sårbare led, men også for professionelle sportsfolk og lignende, hvor den fysiske aktivitet kan være så intensiv, at det fører til skader. Fysisk aktivitet er imidlertid ikke i sig selv en risikofaktor for slidgigt blandt personer med normale led.

Der er studier, der peger på øget risiko for slidgigt i hoften blandt løbere, men dokumentationen er indtil videre svag. Moderat cykling har vist sig at kunne beskytte mod slidgigt ved at gøre brusken tykkere. Stærke muskler mindsker belastningen af leddet, mens svage benmuskler især kan øge risikoen for slidgigt i knæet, ikke mindst hvis man er hjulbenet eller har kalveknæ.



Samlet peger litteraturen på, at fysisk aktivitet, som øger muskelstyrken, kan mindske risikoen for slidgigt. Man skal dog være opmærksom på, at styrketræning kan forværre slidgigten, hvis man har alvorlige fejlstillinger af leddene.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Overvægt er en alvorlig risikofaktor for slidgigt. Det gælder ikke mindst for personer med fejlstillinger af knæet. Undersøgelser har endvidere vist, at personer, som har gennemgået selv mindre knæoperationer, bør kontrollere deres vægt for at undgå at udvikle slidgigt med symptomer senere i livet. Dokumentationen for overvægt som risikofaktor for slidgigt i andre led end knæet er mindre klar.



Vedrørende kosten kan et lavt indtag af C-, D- og E-vitamin muligvis øge risikoen for eller fremskynde udviklingen af slidgigt, men det er ikke dokumenteret, at vitamintilskud eller tilskud med jern, kalk eller fiskeolie har effekt.

Med din familiehistorie har du en statistisk øget risiko for at udvikle slidgigt i hoften, men det er helt umuligt at sige, om du faktisk har fået generne for slidgigt i vuggegave.

Jeg foreslår, at du forsøger at undgå at falde på ski eller på anden måde pådrage dig sportsskader i dine led samt kombinerer dine løbeture med andre former for motion, f.eks. cykling og en tur i fitnesscenterets maskiner.

Kilde: www.gigtforeningen.dk

Bente Klarlund Pedersen

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden