Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Farligt. Arbejdere, der producerer jeans til danskere, risikerer en dødbringende lungesygdom.

Sygdom
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sandblæsning af jeans giver dødelig sygdom

Aktive Forbrugere: Armani, New Yorker og Tøj & Sko bruger udskældt sandblæsnings-metode.

Sygdom
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når vi køber moderigtige jeans med et slidt look i danske butikker, kan det have kostet livet for dem, der har sørget for, at bukserne har det populære udeende.

Den billigste måde at få jeans til at se slidte ud er nemlig ved at sandblæse dem, men metoden er farlig. Når arbejdere i tøjindustrien arbejder med sandslibning, kan de ikke undgå at komme til at indånde siliciumstøv, som kan give dem den akutte form for lungesygdommen silikose.

Det er en uhelbredelig sygdom, som giver åndenød, hoste og feber - og som i sidste ende ofte er invaliderende og dødbringende.

46 har mistet livet Alene i Tyrkiet, hvor metoden tidligere har været meget udbredt men nu er forbudt, forventes mindst 4.000 at blive ramt af sygdommen, og 46 har allerede mistet livet efter at have sandblæst jeans.

Aktive Forbrugere og det europæiske netværk Clean Clothes Campaign sætter nu fokus på problemet med en kampagne, der skal få de danske tøjkæder til at handle.

»Virksomhederne har ikke været opmærksomme på, at det er et problem - og at det er deres ansvar«, fortæller Klaus Melvin Jensen fra Aktive Forbrugere.

Danske virksomheder bruger det stadig

Det er ikke muligt for forbrugerne at skelne de sandblæste jeans fra dem, der har fået deres slidte udseende på anden vis. Derfor håber kampagnens bagmænd at få fat i de virksomheder, der endnu ikke har lovet, at de vil stoppe med at bruge sandblæsning. Det drejer sig for eksempel om virksomheder som Armani, New Yorker samt Tøj og Sko, som Dansk Supermarked står bag.

»Vi håber på at kunne ringe dem op, når nu vi lancerer en offentlig kampagne«, siger Klaus Melvin Jensen.

LÆS OGSÅ

Aktive Forbrugere har de seneste måneder været i dialog med en stribe virksomheder om problemet, og mange har lovet, at de vil udfase den farlige metode i løbet af 2011. Det gælder for eksempel tøjkæder som Bestseller og H&M. Og Aktive Forbrugere giver ikke op.

»Det er noget, vi følger op på de kommende måneder«, fortæller Klaus Melvin Jensen.

Se listen over hvilke virksomheder, der ikke har taget afstand fra sandblæsning her(eksternt link)

Efter de mange sygdomstilfælde i Tyrkiet blev metoden forbudt, men sandblæsning foregår dog stadig ulovligt flere steder i landet. Derudover er en del af produktionen flyttet til lande som Bangladesh, Syrien og Egypten, hvor der ikke findes nogen ordentlig regulering på området.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden