Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
MARTIN BUBANDT /Freelance
Foto: MARTIN BUBANDT /Freelance

akupressur. Hay-Band lover for meget. Apotekerne beklager nu salget, og Lægemiddelstyrelsen kan helt fjerne det fra markedet.

Sygdom
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Høfeber-allergikere lokkes til tvivlsom behandling

En ny akupressurbehandling af høfeber har ingen dokumenteret virkning.

Sygdom
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Vink farvel til din høfeber – aktiver kroppens eget forsvar mod høfeber og undgå bivirkninger«.

Sådan lyder markedsføringen af et nyt middel mod høfeber, Hay-Band. Det såkaldte akupressurbånd tages op om albuen og en knap stimulerer, ifølge indlægssedlen, et akupunkturpunkt, der aktiverer kroppens forsvar mod pollenallergi.

Solgt på apotekerne
Der er ingen dokumentation for Hay-Bands virkning, og en allergiekspert kalder den alternative behandlings virkning meget tvivlsom. Alligevel blev Hay-Band solgt på landets apoteker indtil i dag, og distributøren forventer i år at sælge et femcifret antal efter en stor markedsføringsindsats med blandt andet tv-reklamer.

I denne tid døjer en million danskere med pollenallergi. Men at give 169 kroner for akupressurbåndet på apoteket ser ud til at være en dårlig investering:

»Det biologiske koncept lyder tvivlsomt. Vi ved meget om, hvilke processer i kroppen og immunsystemet der fører til allergisymptomer. Denne viden giver ikke umiddelbart håb om, at Hay-Band vil have en positiv effekt på høfeber«, siger Allan Linneberg, forskningsleder i Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed, Region Hovedstaden.

Den påståede effekt af Hay-Band er baseret på en dansk brugerundersøgelse, hvor 77 procent har opnået samme eller bedre effekt end tidligere allergibehandling – og uden medicinske bivirkninger.

Brugerundersøgelsen er ikke en pind værd
Allan Linneberg siger, at man ikke kan bruge den type brugerundersøgelse til noget. Videnskabelig effekt af behandling af allergi findes ved at foretage grundige forsøg, hvor behandlingen sættes i forhold til en snydebehandling for at finde et eventuelt udsving.

»De fleste sygdomme, det gælder især høfeber, har et stærkt svingende forløb. Da man oftest starter behandlingen, når der er mange symptomer, vil man næsten altid se en tendens til bedring – både med og uden behandling – og uanset hvad man behandler med«, siger Allan Linneberg om Hay-Bands påståede effekt.

Lægemiddelstyrelsen, der fører tilsyn med markedsføring af medicinsk udstyr, har efter Politikens henvendelse valgt at gribe ind over for Hay-Band. Loven siger, at »rigtigheden af angivelser om faktiske forhold skal kunne dokumenteres«.

Lidt for kæk markedsføring
»Vi finder, at markedsføringen af Hay-Band er noget kæk, og påstanden om, at det skulle virke mod allergi, vil vi gerne se dokumentation for. Derfor har vi bedt virksomheden om at redegøre for, om den har belæg for sin markedsføring«, siger Henrik G. Jensen, chef for forbrugersikkerhed i Lægemiddelstyrelsen.

Hay-Band risikerer nu at miste retten til at blive solgt som medicinsk udstyr.

»Distributøren risikerer en bøde, og hvis ikke dokumentationen er i orden, kan vedkommende ikke fortsætte med at markedsføre midlet som medicinsk udstyr«, siger Henrik G. Jensen.

Distributør vil korrigere markedsføringen
Den danske distributør af Hay-Band er forundret over kritikken:

»Det kommer bag på mig, for vi har været i kontakt med Lægemiddelstyrelsen, inden vi gik i gang med at få Hay-Band klassificeret som medicinsk udstyr. Vi mener ikke, at vi har overtrådt nogen regler, men vi vil i givet fald korrigere markedsføringen«, siger Poul Bjarne Andersen.

Han er overrasket over, at styrelsen også har rejst tvivl om det lovlige i selskabets garanti. Således tilbyder Hay-Band pengene tilbage til kunder, der ikke oplever nogen effekt af akupressurbåndet.

»Vi har ikke noget at skjule. Tværtimod har vi lagt alle kort på bordet. Vi ved, at Hay-Band kan gavne rigtig mange, men vi ved også, at nogen ikke oplever nogen effekt, og dem kan vi så holde skadefri«, siger distributøren af Hay-Band i Danmark.

Apotekerne stopper salget
Efter Politiken skrev om produktet i søndagsavisen har Danmarks Apotekerforening valgt at fjerne produktet fra hylderne.

»Selvfølgelig har man som apotek et særligt ansvar for at tjekke, hvad man sælger. Vi har klare krav til apotekerne om, at ud over at overholde apotekerloven skal varerne og rådgivningen være lovlig og lødig. Og vi er enige i, at Hay-band ikke lever op til lovgivningen, og beder nu alle apoteker om at fjerne produktet fra hylderne«, siger Helle Jacobsgaard, farmaceut, Danmarks Apotekerforening.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

LÆS ARTIKEL

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden