Undersøgelse. Fire ud af ti læger mener ikke, at patienterne har en viden, der kan kvalificere behandlingen.
Foto: SIMON FALS (arkiv)

Undersøgelse. Fire ud af ti læger mener ikke, at patienterne har en viden, der kan kvalificere behandlingen.

Sygdom

De fleste læger taler ikke nok med deres patienter

»Altafgørende«, at patienter tages med på råd, mener Danske Patienter. Lægerne er for pressede, mener Lægeforeningen.

Sygdom

Når en læge skal afgøre, om det er bedst for en patient med slidgigt i knæet at blive opereret eller i stedet forsøge at tabe sig og genoptræne derhjemme, er det en god idé at spørge, hvad patienten selv synes.

Det er der bred enighed om blandt læger og patientforeninger.

Alligevel svarer to ud af tre læger og sygeplejersker på danske hospitaler i en undersøgelse, som Lægeforeningen har lavet i samarbejde med Videnscenter for Brugerinddragelse under Danske Patienter, at personalet på deres afdeling kun i ’nogen’ eller ’mindre’ grad inddrager patienterne i behandlingen. 539 læger og 824 sygeplejersker har deltaget i undersøgelsen.

Patientens input At patienterne ikke tages med på råd, er alvorligt, mener direktør i Danske Patienter, Morten Freil.

Han kalder det »altafgørende« for behandlingen, at patienterne bliver hørt og bidrager med deres egen viden.

»Lægerne ved fagligt mest om sygdommen, men det er bestemt patienterne, der kender deres situation bedst. Lægerne bliver nødt til at tale med patienterne, for ellers risikerer man, at patienterne dropper behandlingen og ender tilbage på sygehuset senere«, siger han.

Det er direktør i Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Beth Lilja, enig i. Hun mener, at lægerne skal blive bedre til at høre patienternes egne input, inden de træffer en beslutning om behandling.

»Patienterne ved, hvad der er bedst for deres krop, og kan med enorm fordel bidrage til at træffe valget: Skal jeg opereres i mit knæ eller tabe mig og genoptrænes? Jeg kan ikke forestille mig situationer, hvor lægerne ikke kan bruge patienternes viden til at gøre behandlingen bedre«, siger Beth Lilja.

Det overrasker hende, at fire ud af ti læger i undersøgelsen ikke mener, patienterne har en viden, der kan kvalificere behandlingen.

Altid fire nye i venteværelset
Formanden for Lægeforeningen, Mads Koch Hansen, afviser, at årsagen til den manglende patientinddragelse er, at lægerne synes, de ved bedre end patienterne:

»Lægerne har ikke en generel holdning til, at patienterne ikke ved bedst muligt om deres egen sygdom«, siger han.

Mads Koch Hansen medgiver, at lægerne har en del af ansvaret for, at patienterne ikke inddrages nok, men mener, at lægernes dagligdag er for presset, og at der derfor ikke er de fornødne rammer for at tage patienterne med på råd.

»Der er rigtig mange ting, læger skal hver dag, og de har meget begrænset tid. Det betyder, at lægerne ofte aldrig kommer til spørgsmålet: ’Hvad er vigtigst for dig som patient?’, fordi der allerede sidder fire nye i venteværelset«, siger han.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce



»Derfor skubber lægerne måske i nogle situationer patienterne til at vælge en operation i stedet for at gå ind i en lang diskussion om, hvad patienten helst vil. Men hvis lægerne havde mere tid til den enkelte patient, ville de også inddrage dem mere, og vi ville se patienterne færre gange«, siger han.

Mads Koch Hansen foreslår, at de enkelte afdelinger overvejer, om man på ambulatorier for eksempel ved hjælp af videofilm kan informere flere patienter samtidig. Han erkender, at lægerne selv skal blive bedre til at tage patienterne med på råd, men kaster også en del af ansvaret videre.

»Det ville hjælpe rigtig meget, hvis Danske Regioner ville tage stilling til, hvordan man løser problemet med patientinddragelsen og organiserer arbejdet på sygehusene bedst. Der findes ikke en regional institution, som sikrer, at patientinddragelsen sker. Det burde der være«, siger Mads Koch Hansen.

Aldrig så mange læger som i dag

Men at regionerne bærer ansvaret, køber formand for Danske Regioner, Bent Hansen, ikke.

Han påpeger, at alle regioner har fokuseret på øget patientinddragelse i sundhedsplanerne for 2013, og mener i øvrigt, at lægerne har alle forudsætningerne for at inddrage patienterne. »Vi har aldrig nogensinde haft så mange læger ansat i det danske sygehusvæsen som i dag. Det handler om at ændre de rutiner, lægerne har indarbejdet gennem mange år. Alle er belastet af gamle vaner, men det er lægernes opgave at tænke patientinddragelsen ind fra dag et«, siger han.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden