Træning. Følg 7 simple råd fra en fysioterapeut, og mindsk eventuelle knæsmerter. Arkivfoto: Sara Galbiati
Foto: Sara Galbiati

Træning. Følg 7 simple råd fra en fysioterapeut, og mindsk eventuelle knæsmerter. Arkivfoto: Sara Galbiati

Sygdom

Sådan træner du knæsmerter væk

Knæsmerter kan til dels trænes væk, hvis det gøres på den rigtige måde

Sygdom

Unges knæsmerter er ikke nødvendigvis vokseværk.

Hver tredje gymnasieelev i Aalborg har ifølge ny ph.d.-afhandling knæsmerter. Halvdelen har daglig smerter eller flere gange om ugen. Faktisk viste undersøgelsen til forskernes forbløffelse, at lidt under ti procent af de unge har særlige patellofemorale knæsmerter, som de i snit har haft i tre år. Det fik de konstateret på Aalborg Universitetshospital i forbindelse med undersøgelsen.

Manden bag afhandlingen er fysioterapeut, ph.d. Michael Skovdal Rathleff, og han dokumenterer, at særlig knætræning vejledt af professionel træner oftere får disse smerter til at forsvinde.

Hans træningsråd lyder således:

1. Træning skal udføres korrekt, så det får den ønskede effekt. Konsulter derfor en fysioterapeut, inden du begynder at træne.

2. Behandlingen skal øge muskelstyrken samt forbedre knækontrollen, så man bedre kan styre knæ og hofte.

LÆS ARTIKEL

3. Styrketræningen kan eksempelvis udføres via benbøjning iført en rygsæk fyldt med bøger som ekstra vægt, så man kun lige akkurat kan udføre 10-12 gentagelser. For let træningen har ikke den ønskede effekt.

4. Knækontrol kan trænes ved at udfordre balance og kontrol af knæet for eksempel benbøjning på et ben eller med lukkede øjne. Øvelserne skal være tilpas svære dog ikke så svære, at de ikke kan udføres ordentlig.

5.Træn tre gange ugentligt – så virker den bedst.

6. Effekten på dine knæsmerter kommer langsomt i takt med, at din muskelstyrke og kontrol forbedres.

7. Forvent, at det tager tid, mindst en måned, før du mærker sikker effekt.

Michael Skovdal Rathkeff understreger, at træningen ikke er nogen mirakelkur, da ikke alle opnår effekt og føler sig helbredt for smerterne. Men både Michael Skovdal Rathleffs afhandling samt mange andre undersøgelser påpeger, at træning og patientuddannelse – hvor man får en forståelse af, hvorfor man har smerterne og hvad, der skal til for, at de mindskes – øger chancen for, at man kvitter smerterne.

»Vi skal nok til at revurdere ungdomsknæsmerter og ikke bare tro, at det er noget, der går over, eller blot er vokseværk«, siger Michael Skovdal Rathleff og fortsætter:

»De har haft knæsmerter en stor del af deres liv. De har ondt og stopper deres motion, og det hjælper faktisk på knæsmerterne. Men hele pointen er jo, at de skal træne deres knæ, så de kan leve et sundt og aktivt liv; også med idræt. Men uden smerter i årevis«.

Kun lidt over halvdelen af de unge med de særlige smerter havde talt med egen læge om det.

Mange unges med knæsmerter opstår tit, fordi de for hurtigt overbelaster muskler og led omkring knæ i forbindelse med sport. Løsningen er ikke at undlade sport, men træne under smertepunktet i en periode.

Unge kvinder får oftere knæsmerter end de unge mænd.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce