Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Træning. Følg 7 simple råd fra en fysioterapeut, og mindsk eventuelle knæsmerter. Arkivfoto: Sara Galbiati
Foto: Sara Galbiati

Træning. Følg 7 simple råd fra en fysioterapeut, og mindsk eventuelle knæsmerter. Arkivfoto: Sara Galbiati

Sygdom
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sådan træner du knæsmerter væk

Knæsmerter kan til dels trænes væk, hvis det gøres på den rigtige måde

Sygdom
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Unges knæsmerter er ikke nødvendigvis vokseværk.

Hver tredje gymnasieelev i Aalborg har ifølge ny ph.d.-afhandling knæsmerter. Halvdelen har daglig smerter eller flere gange om ugen. Faktisk viste undersøgelsen til forskernes forbløffelse, at lidt under ti procent af de unge har særlige patellofemorale knæsmerter, som de i snit har haft i tre år. Det fik de konstateret på Aalborg Universitetshospital i forbindelse med undersøgelsen.

Manden bag afhandlingen er fysioterapeut, ph.d. Michael Skovdal Rathleff, og han dokumenterer, at særlig knætræning vejledt af professionel træner oftere får disse smerter til at forsvinde.

Hans træningsråd lyder således:

1. Træning skal udføres korrekt, så det får den ønskede effekt. Konsulter derfor en fysioterapeut, inden du begynder at træne.

2. Behandlingen skal øge muskelstyrken samt forbedre knækontrollen, så man bedre kan styre knæ og hofte.

LÆS ARTIKEL

3. Styrketræningen kan eksempelvis udføres via benbøjning iført en rygsæk fyldt med bøger som ekstra vægt, så man kun lige akkurat kan udføre 10-12 gentagelser. For let træningen har ikke den ønskede effekt.

4. Knækontrol kan trænes ved at udfordre balance og kontrol af knæet for eksempel benbøjning på et ben eller med lukkede øjne. Øvelserne skal være tilpas svære dog ikke så svære, at de ikke kan udføres ordentlig.

5.Træn tre gange ugentligt – så virker den bedst.

6. Effekten på dine knæsmerter kommer langsomt i takt med, at din muskelstyrke og kontrol forbedres.

7. Forvent, at det tager tid, mindst en måned, før du mærker sikker effekt.

Michael Skovdal Rathkeff understreger, at træningen ikke er nogen mirakelkur, da ikke alle opnår effekt og føler sig helbredt for smerterne. Men både Michael Skovdal Rathleffs afhandling samt mange andre undersøgelser påpeger, at træning og patientuddannelse – hvor man får en forståelse af, hvorfor man har smerterne og hvad, der skal til for, at de mindskes – øger chancen for, at man kvitter smerterne.

»Vi skal nok til at revurdere ungdomsknæsmerter og ikke bare tro, at det er noget, der går over, eller blot er vokseværk«, siger Michael Skovdal Rathleff og fortsætter:

»De har haft knæsmerter en stor del af deres liv. De har ondt og stopper deres motion, og det hjælper faktisk på knæsmerterne. Men hele pointen er jo, at de skal træne deres knæ, så de kan leve et sundt og aktivt liv; også med idræt. Men uden smerter i årevis«.

Kun lidt over halvdelen af de unge med de særlige smerter havde talt med egen læge om det.

Mange unges med knæsmerter opstår tit, fordi de for hurtigt overbelaster muskler og led omkring knæ i forbindelse med sport. Løsningen er ikke at undlade sport, men træne under smertepunktet i en periode.

Unge kvinder får oftere knæsmerter end de unge mænd.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden