Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

AKTIVITET. Moderat motion, en kost fyldt med bær og olivenolie, sudoku-løsning. Der er meget, man kan gøre for at holde sindet aktivt og sundt.

Sygdom
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En sund livsstil kan holde demens fra døren

Dyrk masser af motion, og spis som en sydeuropæer for at holde hjernen sund.

Sygdom
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvert år diagnosticeres tusindvis af danskere med demens, og på landsplan anslår man, at 84.000 lever med en demenssygdom.

Ifølge videnskabelige undersøgelser er forskellige aspekter af det fysiske helbred associeret med udviklingen af demenssygdomme, og der er ifølge forskere meget, man selv kan gøre for forebygge en svækkelse af hjerneaktiviteten og holde demens fra døren.

Et britisk studie fra 2013 viste, at forsøgspersoner, der afstod fra tobaksrygning, holdt vægten, spiste tre stykker frugt dagligt og regelmæssigt dyrkede en moderat mængde motion havde cirka 64 pct. nedsat risiko for at udvikle en demenssygdom.

LÆS OGSÅ

Som det er tilfældet med megen forebyggelse, så er der bred konsensus om, at tobaksrygning er knyttet til en øget risiko for kognitiv svækkelse og demens. I en ny rapport fra Sundhedsministeriet anslås det, at risikoen for at udvikle demens falder, hvis man stopper med at ryge.

Man fandt desuden, at mange af de afledte effekter af en usund livsstil havde en direkte indflydelse på risikoen for at udvikle demens. Hjerte-karsygdomme, forhøjet blodtryk og en lang række andre velkendte sygdomme er også medvirkende til, at personer udvikler demens. Og det er samtidig også derfor, at langt de fleste tilfælde af demens dianogsticeres hos ældre mennesker.

'Italiensk' kost er godt for sindet

I samme rapport og i en lang række undersøgelser sættes der lighedstegn mellem en såkaldt 'middelhavskost' og nedsat risiko for demens. Det er altså sydlandsk nektar for dine hjerneceller, hvis din madpyramide er fyldt med blandt andet fisk, skaldyr, grøntsager, kornprodukter, bælgfrugter og olivenolie, og du samtidig begrænser indtaget af rødt kød og mejeriprudukter.

Og selv, hvis du ikke er fan af det sydlandske køkken, så har amerikanske forskere understreget, at så længe kosten indeholder mange af de samme elementer som middelhavskosten, så har det samme effekt. Sørg for, at kosten i høj grad er renset for kunstige sødestoffer, og tilfør dine måltider masser af frugt og bær - især blåbær og jordbær, der i adskillige undersøgelser har vist sig at forebygge demens.

Og når du så har spist din bærfyldte morgenmad og din italiensk inspirerede aftensmad, så er det vigtigt, at du får bevæget dig rigeligt. Sundhedsministeriets rapport peger på, at moderat fysisk aktivitet i hverdagen - det være sig en god portion kilometer på cyklen hver dag til og fra arbejde - er knyttet til nedsat risiko for kognitiv svækkelse.

Høj hjerneaktivitet = sund hjerneaktivitet

Det handler stadig om at holde de små grå i gang. Eksperter anbefaler, at man opretholder et generelt højt niveau af hjerneaktivitet. Sagt med andre ord: Du skal huske at stimulere de små grå. Så nedbringer du risikoen for kognitiv svækkelse og demens. Det kan være at løse et krydsord, læse bøger, lave en sudoku, lytte til et stykke klassisk musik eller løse en Rubiks terning.

LÆS OGSÅ

Der er dog ikke nogen entydig konsensus om, hvilke aktiviteter der er bedst for hjerneaktiviteten, men det afgørende er formentlig, at man bliver mentalt udfordret, og at man gør det ofte. Så når du slår mave på sofaen med en eftersmag af Sydeuropa i munden, så brug tiden på at lave lidt brøkregning. Det er godt for hjernen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden