Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Anne-Marie Steen Petersen. Klik for at se den i fuld størrelse.

Velvære
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forretninger spekulerer i din godgørenhed

Dårlig samvittighed får os til at købe stort ind af velgørende varer som fairtrade på detailhandelens hylder.

Velvære
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Hos Fætter BR donerer du 25 kroner til SOS-Børnebyerne, hver gang du køber tøjdyrene Lulu eller Lucky. Ikea giver en euro til undervisning af børn i regi af Red Barnet og Unicef, når du ved juletid køber en af bolighusets bamser. Og dagligvarebutikken Coop donerer tre kroner til deres egen Afrikapulje, når du køber afrikansk kød, chokolade og vin.

Det er for længst slut med den tid, hvor raslebøsser, årlige tv-indsamlinger og medlemskaber hos humanitære organisationer alene gjorde det ud for danskernes velgørenhed. Hylderne i detailhandlen bugner med etik, siger John Thøgersen fra Institut for Marketing og Organisation på Aarhus Universitet.

Penge går til restaurering af Frihedsgudinden
»Der er en kraftig vækst inden for det her felt, og den vækst vil kun blive endnu større, jo mere vi slipper ud af kløerne på den økonomiske krise«, siger John Thøgersen.

Fænomenet hedder ’cause-related marketing’ og så dagens lys, da folkene bag kreditkortet American Express i 1983 besluttede sig for at donere nogle få cent til restaureringen af Frihedsgudinden, hver gang en forbruger brugte kortet.

LÆS ARTIKEL

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden