sollys. Det er bare med at komme ud i solen, mens den skinner og få modvirket indtrykket af vintertristhed og depression, siger en overlæge.
Foto: JENS DRESLING

sollys. Det er bare med at komme ud i solen, mens den skinner og få modvirket indtrykket af vintertristhed og depression, siger en overlæge.

Velvære

Overlæge: Derfor er det en god ide at få sol i øjnene i dag

Psykiatrisk overlæge fortæller, hvorfor solen er så god til at højne humøret.

Velvære

Kom ud i solen, mens den er der, og bekæmp din vintertristhed. Jo flere timer, jo bedre.

Sådan lyder rådet fra overlæge og professor, Poul Videbech, fra Afdeling Q - afdeling for depression og angst ved Aarhus Universitetshospital.

For efter en januar måned med kun 17 timers sol - ifølge DMI det laveste antal siden 1969 - kan de fleste føle, at de kommer i en form for depressionsmode. Vintertristhed eller decideret vinterdepression.

Men to dage med sol, som vi har haft i går og i dag, kan virkelig gøre en forskel på de flestes humør. I hvert fald, hvis man bare er godt træt af vintermørket, men ikke er decideret vinterdepressiv.

For det er der forskel på, fortæller Poul Videbech.

LÆS ARTIKEL

Han siger, at vi alle sammen kan være godt trætte af lange, mørke vinterperioder. Men en vinterdepression er alvorligere og kendetegnes ved, at tilstanden starter i efterårsmånederne og slutter i foråret. Vinterdepressive bliver først og fremmest energiløse, men også noget triste. De får en øget appetit med trang til søde sager, og søvnen øges.

»Men har du en vinterdepression, kan du mærke et karakteristisk mønster, der gør sig gældende år efter år. Grænsen mellem en vinterdepression og almindelig vintertræthed går der, hvor ens livskvalitet bliver alvorligt påvirket af det, og hvor man ikke får udrettet det, man gerne vil«, siger Poul Videbech.

Så hvad skal man gøre lige i disse dage, hvor solen vælter ned, uanset om man er vinterdeprimeret eller bare rigtig træt af mørket?

»Så er det bare med at komme ud i solen, så meget man kan, og det vil være en rigtig god idé at kombinere det med en gå- eller løbetur, så man får fordelene af begge dele«, siger Poul Videbech.

»Og det er ikke nødvendigt at stirre ind solen - eller eventuelt i en lysterapilampe. For eksempel kan man godt lave noget andet, som at læse eller lignende, bare lyset når nethinden. Så går man en tur og ser på forårsblomsterne, der vælder frem, er det også fint«, siger han og tilføjer, at man som sådan ikke kan oplagre solskinstimerne.

Poul Videbech fortæller, at mange forskellige depressioner kan behandles med lysterapi med en lyslampe, og det gælder ikke mindst vinterdepressioner.

En typisk lyslampe lyser med 10.000 lux, som svarer til sollys lige omkring solopgang eller solnedgang. Men sollys midt på dagen kan komme op på 50.000 lux.

»Og det er meget bedre«, siger Poul Videbech.

»Problemet er jo ofte, at vi sidder og kigger ind i en skærm, når solen skinner udenfor, men hvis man kan være ude og få lys ind igennem sine øjne, er det meget bedre«, siger han.

Og så kommer han med en advarsel til dem, der beslutter sig for at supplere sollyset med en lyslampe.

»Husk at tage det om morgenen, for tager man lysterapi fra en lampe om aftenen, kan man risikere ikke at kunne falde i søvn, fordi lysterapi samtidig kan ændre ens døgnrytme, hvis man ikke bruger det rigtigt«, siger Poul Videbech.

Han henviser også til Netdoktor.dk, hvor han har skrevet om vinterdepressioner og lysterapi.

Her fremgår det blandt andet, at det afhænger af lysstyrken på terapilampen, hvor lang tid, man skal opholde sig i lyset.

»Vi regner med, at 30 minutter ved 10.000 lux svarer til to timer ved 2.500 lux. De fleste lidelser kan behandles med 10.000 lux i 30 minutter. Nogle personer vil have brug for længere tid, mens andre muligvis kan klare sig med kortere«, skriver han og tilføjer i øvrigt, at man endnu ikke ved ret meget om, hvorfor lysterapi virker. Men at det virker.

En vinterdepression vil ofte kunne behandles med godt resultat med én til to uger med lysterapi i en halv time hver morgen.

Jetlag, hvor man ikke er deprimeret, men har problemer med døgnrytmen, kræver ofte kun få dages behandling, typisk en til fire dage, fortæller Poul Videbech.

LINKLæs om lysbehandling på Netdoktor

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden