miljøvenlig. For kvinder, der bruger spiral, er den næppe den bedste løsning, men stadig flere kvinder investerer i den genbrugelige menstruationskop af silicone.
Foto: JOACHIM ADRIAN (arkiv)

miljøvenlig. For kvinder, der bruger spiral, er den næppe den bedste løsning, men stadig flere kvinder investerer i den genbrugelige menstruationskop af silicone.

Velvære

Menstruationskoppen hitter blandt unge kvinder

Først var menstruationskoppen for de få indviede, men i dag stiger salget eksplosivt.

Velvære

Menstruationskoppen var egentlig en outsider, som godt nok havde sine fans, men som de færreste nogensinde havde hørt om.

Nu fortæller både sundhedsplejersker og forhandlere, at stadig flere kvinder tager den miljøvenlige siliconekop til sig – et sted er salget steget med op til 1200 procent. Ligesom en kvinde har oprettet en hjemmeside, hvor hun guider til, hvilken af de efterhånden 20-30 forskellige forskellige mærker, der har produceret den bedste version af den lille kop, som skal foldes sammen og skubbes op i skeden under menstruationen.

Her folder den sig ud, skaber et vakuum og opfanger blodet som et alternativ til bind og tamponer.

Hos netbutikken worldcare.dk, der har forhandlet menstruationskoppen DivaCup de sidste 11 år, kan ejeren, Jasminikka Dolfi, fortælle, at salget de sidste to år er steget med 138 procent.

Også det danskproducerede mærke RubyCup fortæller, at salget steg med 100 procent både i 2013 og 2014. I mellemtiden er flere forhandlere af menstruationskopper kommet til i Danmark.

Sundhedsplejerskerne er med til at udbrede

Jasminikka Dolfi fortæller, at hun oplever en stigende interesse fra danske sundhedsplejersker, som blandt andet står for at undervise skolebørn i, hvad de skal gøre, når de får menstruation.

I 2012 sagde Susanne Hede, der er formand for Fagligt Selskab for Sundhedsplejersker, til Politiken, at hun aldrig havde hørt om koppen. I dag har hun selv anskaffet en demo-model, og hun vurderer, at mellem 10 og 20 procent af de unge piger bruger menstruationskop.

»Den er blevet lidt trendy, især blandt gruppen af kvinder først i tyverne. Menstruationskoppen er back to nature og genbrug, og så er den billigere. Alt det er de her kvinder optaget af, så den passer ind i tiden«, siger Susanne Hede.

Men også når sundhedsplejersker besøger folkeskolens ældste klassetrin, oplever de, at pigerne spørger til menstruationskoppen. Derfor er det godt, at de fleste sundhedsplejersker i dag kender til den, så de kan svare.

Jasminikka Dolfi fortæller, at hun efter at have deltaget i en landskonference for sundhedsplejersker i år, har sendt demo-kopper og pjecer ud til 44 af landets 98 sundhedstjenester.

Susanne Hede er glad for, at sundhedsplejerskerne nu mange steder kan vise koppen frem, men fortæller også, at kendskabet til den er koncentreret omkring de større byer. Og selvom hun er overbevidst om, at koppen er kommet for at blive, så bliver den nok aldrig for alle:

»Jeg tror, koppen er for et forholdsvis lille segment. Du skal have en vis fortrolighed med din egen krop for at du kan sætte den op. Det kræver, at du ikke synes, det er ad, og at du kan håndtere blodet. Det er der i hvert fald nogle, der ikke kan«.

Alle mærker samlet et sted

En af de nyere hjemmesider, der forhandler menstruationskopper, er menstruationskoppen.dk, som er oprettet i foråret 2013 af Mette Kim Witten. Hun læste i 2012 Politikens artikler om menstruationskoppen, fik lyst til at prøve én og gav sig i kast med at søge på nettet. Her opdagede hun, at kun ganske få mærker blev forhandlet i Danmark.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Da hun bredte søgningen ud til at omfatte hele verden, fandt hun omkring 20-30 forskellige slags. Hun begyndte at bestille prøver hjem og fandt mange, hun syntes, var bedre end dem danske købere allerede havde adgang til. Derfor besluttede hun sig for at oprette menstruationskoppen.dk (eksternt link), hvor man kan få overblik de forskellige mærker og blive vist videre til en hjemmeside, hvor de forhandles.

»Jeg synes selve idéen med menstruationskopper er så genial. Man skal ikke købe bind og tamponer, og man bliver ikke overrasket, når man får menstruation, fordi man altid har koppen liggende i skabet. Derudover er den sundere for kroppen og skåner miljøet”, siger Mette Kim Witten om, hvorfor hun gjorde det til sin hobby at udbrede kendskabet til koppen«.

Foto: Joachim Adrian

Fra 2013 til i dag er menstruationskoppen.dk rykket fra resultatside ti til side et på en Google-søgning på ’menstruationskop’, og antallet af kopper, der sælges gennem siden er steget med mange hundrede procent. De første måneder førte siden kun til salget af en enkelt kop om måneden, i dag er det mellem én og fire kopper om dagen. Derfor har Mette Kim Witten besluttet sig for at åbne en webshop selv, hvor hun kan forhandle en række af de mærker, hun mener har designet de bedste menstruationskopper.

»Jeg er rigtig glad for væksten i salget, for jeg synes, det er et virkelig godt produkt, og folk har ret til at få noget viden om det. Nu tør jeg åbne min egen internetbutik, dog stadig ved siden af mit arbejde. For jeg tror ikke, man kan tjene en formue på det. Det er et nicheprodukt«, siger hun.

Unge piger er åbne

På Ry Højskole i Østjylland, hvor Politiken har spurgt 37 unge kvinder mellem 18 og 28 år om deres menstruationsvaner, vidner svarene om, at koppen er ved at blive mere mainstream. For tre år siden, havde 18 hørt om koppen, og kun en enkelt brugte den i stedet for bind og tamponer. I dag kender de alle sammen til menstruationskoppen, otte af dem bruger den fast og næsten alle er positivt stemt overfor at begynde at bruge koppen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Kun få har opdaget koppen ved at læse om den på nettet. De fleste har hørt om den fra en veninde. Lige nu er tre af pigerne i gang med at samle bestillinger ind på skolen, så de kan lave fællesindkøb af menstruationskopper og dele portoen på varerne.

De unge højskoleelever er ikke de eneste, der taler om menstruationskopper i disse dage. Politikens artikler om emnet, der blev trykt i 2012, florerer for tiden på de sociale medier. I sidste uge, var de igen noget af det mest læste stof på politiken.dk, hvor de i øvrigt tog andenpladsen over årets mest læste artikler i 2012.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden