0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Både A- og B-mennesker bør nulstille deres døgnrytme hver dag

A- og B-mennesker døjer med forskudte døgnrytmer. En mellemting er rarest.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
ANNE-MARIE STEEN PETERSEN/Politiken-Tegning
Foto: ANNE-MARIE STEEN PETERSEN/Politiken-Tegning
Velvære
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Velvære
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Et mindretal er så heldige at have en døgnrytme, der passer som fod i hose til døgnets 24-timer. Disse heldige asener bliver trætte på samme tid hver aften og kan dermed glæde sig over en meget regelmæssig søvn. Langt de fleste mennesker er dog knap så heldigt stillet. Hovedparten af os er nemlig enten A- eller B-mennesker. Dermed har vi et indre ur, der ikke passer til døgnets 24 timer.

»Er du A-menneske er din døgnrytme fx 23 timer. Er du B-menneske, er den måske tættere på 25 timer«, forklarer søvnspecialist Torben Jager Petersen, leder af landets største private søvnklinik Scansleep.

Fordi døgnet er time for langt for A-mennesker, bliver de trætte tidligere og tidligere hver aften. For B-mennesker sker det modsatte. Fordi døgnet er kort for dem, kan de udskyde søvnen en lille smule mere for hver aften. Dermed går de senere og senere i seng.

»Det kan blive en ond spiral, som i værste fald kan udvikle sig til en decideret døgnrytmeforstyrrelse, hvor man vender op og ned på nat og dag«, forklarer Torben Jager Petersen, der i sin søvnklinik sætter de hårdest plagede patienter i gang med at sove efter et bestemt skema for at få døgnrytmen rettet ind igen.

Så galt behøver det dog ikke at gå. Blandt andet er B-mennesker hjulpet godt på vej af krav i samfundet og familien, som holder dem i en A-adfærd, understreger professor og overlæge Poul Jennum fra Dansk Center for Søvnmedicin på Glostrup Hospital.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter