Dead of Winter 2-5 spillere. Fra 13 år.
Udvikler: Isaac Vega & Jon Gilmour/Plaid Hat Games.
Pris: 600 kr. Spilletid: 1-2 timer.
Spilanmelder Thomas Vigild: Kan brætspil fortælle menneskelige historier ligesom film, bøger og teater? Kan de rumme budskaber, og kan kort og papbrikker direkte udfordre vores moral? Modsat andre medier er en historie slet ikke påkrævet i et godt brætspil, men i det nye psykologiske samarbejdsspil Dead of Winter er historien og de etiske dilemmaer kernen i spiloplevelsen.
Scenen er sat en typisk mørk zombiedommedag, hvor hver spiller styrer en eller flere personer i en fælles koloni af overlevende. Hver person har særlige evner og egenskaber, og det handler primært om at samarbejde mod trusler, som ud over horder af zombier tæller kulde, sult og sygdom. Den største trussel udgøres dog ikke overraskende af spillerne selv. Spillets helt afgørende twist er, at hver spiller har sine egne hemmelige dagsordener og vinderkriterier – og disse kan også være at ødelægge kolonien indefra og bare redde sit eget skind. Derfor emmer turene her af diskussioner af, hvad der er bedst for koloniens overlevelse kontra egne – altid skjulte – interesser.
LÆS ARTIKEL
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her