I november udgav pianisten August Rosenbaum det anmelderroste album 'Vista' i samarbejde med Rhye-produceren Robin Hannibal. I morgen spiller han med fuldt band i Lille Vega.
Foto: Miriam Dalsgaard

I november udgav pianisten August Rosenbaum det anmelderroste album 'Vista' i samarbejde med Rhye-produceren Robin Hannibal. I morgen spiller han med fuldt band i Lille Vega.

iBYEN

Ti film, der har inspireret komponisten August Rosenbaum: Musikken er inspireret af alt fra mafiadramaer til sci-fi-klassikere, romantiske komedier og en grum, grum thriller

Pianist og komponist August Rosenbaum er aktuel med pladen ’Vista’, som han har lavet sammen med Rhye-produceren Robin Hannibal. I studiet talte de to i timevis om film, og her fremhæver han ti titler, som har været med til at forme albummet. Torsdag spiller han i Vega.

iBYEN
FOR ABONNENTER

»’Vista’ er ikke direkte et filmmusikværk. Men musikken er drevet af al den bagage, som jeg og Robin har med os, og vi er begge inspireret af filmlandskaber. Der er noget omkring ’Vista’, hvor jeg har haft en overordnet følelse af ’mafia’. Det hierarki og de relationer, der er, og så sker der noget, der fucker op i magtstrukturen. ’Gomorra’ handler om nogle footsoldiers fra et syndikat. Alle er rimeligt miserable. Det er et grimy billede af et mafia-spindelvæv. Et skakagtigt aspekt. Det er fortællinger om små figurer. Skæbner. Der er en revisor, der gerne vil ud – men hvor kan han gå hen? Det er også Italien. Italien og mafia. Men mafia på en anden måde end oprullede, hvide skjorteærmer i en gammel film«.

»Den husker jeg for farven rød. Det er optur, at man kan have det sanselige minde fra en film. Musikken er ret spændende. Og de er ret smukke, de to hovedroller. Men farven er det, der har brændt sig fast. Det er sådan her, jeg synes, man skal bruge sine inspirationer. Den ryger igennem ens eget sanseapparat. Så sidder der noget fast, som man på en eller anden måde trækker noget følelsesfyldt fra. Og det er jo en helt specifik rød, sådan blåt, sort. Det er sindssyg romantik og også totalt banalt, at rød symboliserer romantik, men lige præcis dén romantik, og dén rød. En meget besværlig rød«.

»Den her film er nærmest udelukkende med, fordi jeg virkelig gerne vil have et Ryuichi Sakamoto-score med. Jeg hørte flere ting af ham i går sammen med min lille dreng på to. Han er vild med soundtracket til ’Merry Christmas Mr. Lawrence’. Sakamoto er ret futuristisk og forud for sin tid. Han har lavet et nyt album, ’async’, som var mit yndlingsalbum sidste år. Det er enkelt, men også eksperimenterende. I ’Babel’, som han har lavet musik til, er det totalt simpelt og smukt og hjerteskærende, men der er også noget weird halveksperimenterende avantgardejazz i samme stykke musik. Jeg er vildt misundelig på den der occidentale, japanese naivitet. Der er mange ting, der kan lade sig gøre i en japansk æstetik, der for et vestligt øre lyder helt vildt smukt og rent og umuligt at kopiere. Jeg har prøvet at dykke ned i den, købt nogle instrumenter. Ryuichi Sakamoto har en universel enkelhed, som alle kan relate til, uden at det bliver cheesy«.

»Jeg husker de udbrændte farver. Der er mennesketomt. En super indædt stilhed omkring figurerne. Der er mange film-arketyper, men på en spændende måde. Javier Bardem med hentehår. Der er en scene, hvor han kvæler en på en tankstation. Og det, jeg har det vildest over i den scene, er de støvleaftryk, der er over hele gulvet, hvor manden har ligget og sparket. Det er en spændende måde at vise vold på. Det svælger ikke i den. Man kan få virkelig meget fra et ansigt, som Javier Bardem, da han ligger på gulvet og kvæler manden. Det er en tidløs western. Når man er forelsket i ting, som kan være fra 50’erne, 60’erne, 70’erne, 80’erne, hvordan bringer man det ind i nutiden? Man skal filtrere det, uden at det lyder nostalgisk eller forsøgt moderne. Som her«.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce