Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Joachim Adrian
Foto: Joachim Adrian

Nem-billet. Anders Due, som er kunde- og markedscenterchef i Movia, modtog IBYEN-prisen. Selv kører Due dog på månedskort.

iBYEN Prisen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Årets Service: Det kommercielle initiativ sejrede

Send en sms, og få din gyldige busbillet. Det er Årets Service, mener IBYENs læsere.

iBYEN Prisen
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det var ikke noget helt ensartet hold, IBYEN-juryen havde sat sammen i kategorien Årets Service.

Men det siger noget om, at god service kan være mange ting.

Det kan være den hurtige og opmærksomme betjening på en restaurant eller på cocktailbaren. Det kan være servicemedarbejderen, der har alle de svar, du har brug for, og afleverer dem med fuldkommen høflighed. Det kan være overskuddet hos buschaufføren, som lige gider vente ét sekund længere, når du halser af sted for at nå dørene, inden de lukker.

Eller det kan være det kommercielle initiativ, der gør din hverdag lidt nemmere.

En fælles sejr
Vinderen af Årets Service ligger i den sidste kategori.

Det er muligheden for at købe billetter til bus, tog og metro via sms. Et initiativ, der er blevet til i samarbejde mellem de forskellige trafikselskaber i hovedstadsområdet og derfor er, hvad man må betegne som en fælles sejr for Movia, DSB S-tog og Metroselskabet.

Det er i hvert fald sådan, Anders Due, kunde- og markedscenterchef hos Movia, ser det. Han er den, der har fået æren af at modtage prisen på vegne af alle de involverede.

»Jeg tager den for hele crew’et, men det er et initiativ, der er blevet til i fællesskab. Og jeg ved, at jeg kan sige på vegne af alle de involverede, at vi er rigtig glade for at vinde prisen«, siger han.

Slog Tivoli med fem stemmer
Der var ikke mere end fem stemmer til forskel på første- og andenpladsen i afstemningen om Årets Service.

Tivolis røde kontrollører lå hele afstemningen igennem side om side med sms-billetterne, men af de to meget forskelligartede konkurrenter blev det altså den elektroniske convenience, der vandt over old school-servicemedarbejderne i uniform og blanke sko.

LÆS OM DE NOMINEREDE For Anders Due er IBYEN-prisen en kærkommen blåstempling fra de mennesker, som trafikselskaberne allerhelst vil have den fra: kunderne. »En kundepris er den fornemste udmærkelse, man kan få, når man er i et marked. Det er ikke et spørgsmål om, hvad kollegaerne, reklamebureauerne eller andre fancy folk synes – det er kunderne, de, som er tiltænkt at bruge produktet, som responderer positivt på det. Det kan vi ikke få meget højere«.

Ideen til billetsalg pr. sms lå lige for i den udvikling, trafikselskaberne generelt arbejder inden for med deres services og produkter.

»Vi kommunikerer i stadig større omfange med vores kunder på de nye medier, og så tænke vi: Kunne man ikke også lave egentlige billetprodukter? Og mobiltelefonen er jo noget, vi alle har lige ved hånden. Servicen er ikke kun forbeholdt en ungdomsgruppe. Den er meget, meget bredt anvendt i hele befolkningen«, siger Anders Due.

25 procent af salg er pr. sms

Og i det hele taget er sms-billetterne, der blev lanceret i 2009, blevet rigtig godt modtaget, siger kunde- og markedscenterchefen: »Vores mobilprodukter er kendetegnet ved, at de har vundet enormt hurtigt indpas, og kunderne er rigtig glade for dem. Vi er nu der, hvor over 25 procent af vores samlede kontaktbilletsalg – altså det, der ville svare til, at du træder op i en bus og køber en billet – går over sms. Så det tyder på, at vi har ramt noget rigtigt«.

Læs mere:

Annonce

IBYEN

Mads Nissen

Mere end 30 anbefalinger:  Her er Københavns bedste takeaway til din corona­karantæne

Philip Ytournel/POLITIKEN

Se listen:  Her er 100 ting, du kan lave uden at forlade hjemmet

Arbejdermuseet

Se billederne:  Føler du dig spærret inde? Så tænk på dengang, en familie på Nørrebro delte en lejlighed på 9 kvadratmeter

Martin Lehmann

Ibyen guider:  Her er 17 steder, du kan gå til koncert, i biografen og på museum uden at gå uden for en dør

Bob Walker/Unsplash

Savner du også selskab?  Bekæmp din ensomhed med livestreaming fra zoologiske haver

Screendump fra YouTube

6 danse, du skal lære på Tik Tok derhjemme

Cory Benford-Brown

Her er 5 måder, det lokale forretningsliv forsøger at få din hjælp på

Ingen fester? Intet problem:  Mikkeller har åbnet en digital ølbar. Og det er bare en af 6 festlige nyheder

Per Folkver

Ibyen guider:  Her er 7 af Københavns helt særlige træer, du kan udforske på din gåtur

Joshua Weissman

Madskribent:  5 virkelig gode mad­programmer, du kan streame gratis

Masser af tips til takeaway:  Her er Københavns 20 bedste måltider, der gør dig mæt for max 100 kr.

Joachim Adrian

Weekendguide:  Med alle disse tips kan du proppe dagene med musik, kunst, film, teater og mad

Miriam Dalsgaard

Ibyen guider:  5 steder at gå tur i København uden at rende ind i en masse mennesker

Hvad giver man sig til, når corona har lukket byen ned? Sanger Nana Nørgaard giver sine bedste bud

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts