Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ungdom. Alle i foyeren er under 30. Undtagen ægteparret Winnie og Peter Vadmand på 63 og 77. De havde ikke kigget ordentligt på billetterne, men fik lov at komme ind alligevel. De kom helt fra Skælskør. Foto: Cicilie Andersen

Ungdom. Alle i foyeren er under 30. Undtagen ægteparret Winnie og Peter Vadmand på 63 og 77. De havde ikke kigget ordentligt på billetterne, men fik lov at komme ind alligevel. De kom helt fra Skælskør. Foto: Cicilie Andersen

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ung i Operaen: »Vi er ikke taget herind, fordi de reklamerede med billige øl og hashtags«

Operaen i København lokker med »hipsterkærlighed« og »fadøl til en stor guldmønt« for at få unge ind og se opera. Men virker det?

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Cykelstativet langs Operaen på Holmen i København har ikke engang plads nok til en tiendedel af de cykler, der står mast sammen hele vejen rundt om den store bygning. Det er ikke bare noget rod, det giver også en hektisk stemning bag scenen. Brandinspektøren er nemlig ikke sikker på, at han kan tillade, at forestillingen går i gang. Cyklerne blokerer muligvis for branddørene.

Normalt parkerer publikum på den store parkeringsplads i deres biler, eller også kommer de i taxa. Men ikke i dag. I dag er de 1.490 mennesker, der har sørget for en udsolgt sal, nemlig under 30 år gamle. Derfor er de overvejende ankommet på to hjul. Det ender dog med, at det store røde tæppe får lov til at gå op, så forestillingen kan gå i gang.

To timer tidligere åbnede Det Kongelige Teater dørene til foyeren og det første af foreløbig fire operaarrangementer, man har rettet specielt mod det yngre og knap så operavante publikum. Med billigere billetter, drikkevarer, der er til at betale, og særligt udvalgte operaer, er det teatrets mål at afmystificere operaen som et sted og en genre, der kun er for de fine og kloge. ’Ung i Operaen’ kalder de det.

Og to af de unge, der er kommet tidligt, er Mikkel Stender på 23 og Oliver Ørnfeld Jensen på 22 år.

Mikkel Stender så opslaget på Facebook og købte spontant billetter til aftenens forestilling, Puccinis ’La bohéme’.

»Hvis ikke jeg havde set det på Facebook, havde jeg aldrig købt billetterne. Og det var helt sikkert også, fordi de var billigere. Jeg tænkte, jeg ville overraske kæresten med en romantisk aften. Hun kunne så ikke«, siger han.

»Nej, så du må nøjes med mig«, griner Oliver Ørnfeld Jensen.

Han har længe haft lyst til at se en opera eller en ballet på den store scene i Operaen, som han tit har beskuet fra en af madboderne på Papirøen. Ligesom Mikkel Stender havde han dog også tænkt, at første gang skulle være med kæresten.

»Ja, så hun er faktisk lidt bitter over, at jeg skulle herind med Mikkel i dag«, siger han.

»Det skal hun da også være, vi er jo mega finkulturelle«, svarer Mikkel Stender med et smil. Men han mener det faktisk. Og ikke som noget dårligt. De er spændt på at skulle se deres første opera, og begge har de lige taget lidt pænere tøj på end normalt. Et par nye støvler. En blazer over T-shirten.

Og det havde de ellers ikke behøvet. Det Kongelige Teater har nemlig forsøgt at tiltrække de unge med en ny retorik. De skriver blandet andet, at man ikke behøver pænt tøj, og at de kolde øl kun koster en »stor guldmønt«. Mikkel Stender og Oliver Ørnfeld Jensen synes, at det er lidt for ’ungt med de unge’.

»’Kun marginalt dyrere, men så meget bedre end makrelsalat og lunkne pilsnere på Roskilde Festival’? Seriøst? De prøver ligesom at gøre det mindre højtideligt og mere nede på jorden. Men det ville da være vildt trist«, siger Oliver Ørnfeld Jensen.

»Det er en del af oplevelsen at dresse sig op«.

En særlig oplevelse

Og de to fyre er langtfra de eneste, der har gjort lidt ekstra ud af munderingen. Mange har skjorte på, nogle jakkesæt. En enkelt smoking. Flere af pigerne har fine kjoler på og høje hæle. Enkelte er sågar troppet op i lang kjole og boa. Og selv om der helt tydeligt er en del, der har været her før, vender de fleste alligevel blikket op mod loftet, mens de viser kontrolløren deres billetter og går under et af Operaens varemærker: de store lysekroner.

Alle passerer de et bord, der er sat op midt i indgangen med et A4-papir påklistret med aftenens hashtags. #ungioperaen. #kglteater.

Og hvis hashtags ikke er nok til at gøre de unge trygge, har man også hyret en masse ’operapiloter’. Det vil sige andre unge mennesker under 30, der – i stedet for at stå på en cafe og tjene lommepenge ved siden af studiet – står her.

Det handler ikke bare om historien. Det er oplevelsen, der gør det til noget særligt. Den får du ikke, hvis du bare trykker play på computeren

»Vi ligner på mange måder de unge, der kommer herind, men vi ved bare lige en lille smule mere«, forklarer 22-årige Mads Norup, når man spørger, hvad han laver.

»Vi har for eksempel set forestillingen før og kan så berolige publikum med, at den er en meget god starter, for den er ikke så lang«, supplerer Julia Myllykangas på 19 år, der også er operapilot.

Men hvis historien er god, kan jeg så ikke bare se musicalfilmen ’Rent’, der er bygget over samme historie? Den kan jeg se derhjemme på computeren, og så er det ikke forældet opera?

»Det handler ikke bare om historien. Det er oplevelsen, der gør det til noget særligt. Den får du ikke, hvis du bare trykker play på computeren«, siger hun.

»Det er bare noget andet, når det er live. Og så er der noget kulturdannelse i at se en opera, og det er altså ret fedt. Jeg tror bare, at vi unge skal genopdage det. Men det er svært, for det er en gammel kunstform, og der er ikke rigtig nogen kendisser på scenen«, siger Mads Norup.

Alle kan relatere til opera

De bliver afbrudt af operachef Sven Müller, der har taget mikrofonen i det ene hjørne af den store foyer. Han introducerer forestillingen og fortæller lidt om operaens historie, og om hvordan opera hurtigt blev populært blandt aristokratiet. Det var dyrt at sætte op og dyrt at se, så med et operabesøg viste man, at man havde penge. Sæderne foran ham er fyldt op, og folk står bagved, rundt om og på balkonen og lytter.

Sven Müllers håb er, at Operaen som institution kan blive mere demokratisk. Ifølge ham er det alene fordomme, der afholder unge mennesker fra at komme ud på Holmen.

»Den værste fordom er, at man skal vide noget om opera for at kunne se det. Selvfølgelig skal man være åben, fordi det er en underholdningsform, der ikke er så udbredt som tidligere, men grundlæggende handler opera om menneskers problemer. Alle kan relatere til det«, siger han.

»Jeg misunder i virkeligheden dem, der ikke kender historien. Det er det samme med en film eller en serie. Har man set den mange gange, ville man ønske, man kunne se den igen for første gang«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Sven Müller håber, at en aften som denne vil kunne få de unge til at føle sig mere afslappede i den imposante bygning, der kan gøre folk nervøse for at træde ved siden af. Hvis det lykkes, er han overbevist om, at operaen kan lokke et nyt klientel til.

»Og det er ikke på grund af priserne på øl, men fordi vi virkelig viser, at vi gerne vil have de unge herind. Der er ingen forkerte måder at være her på. Så længe man har et åbent sind. Vi har allerede en del unge blandt vores publikum, men hvis vi gerne vil beholde dem og måske også få flere abonnenter på operaen i fremtiden, er det klart, at vi er nødt til at fange de unge, og forhåbentlig kan en aften som i aften gøre det«, siger han.

Det er af samme årsag, man har valgt ’La bohéme’.

»Det er en opera om unge mennesker. Det er ikke grever og prinser. Det er unge mennesker, der oplever problemer med kærligheden og livet generelt. Forhåbentlig kan de unge relatere til lige præcis den her forestilling«.

Efter introduktionen skal finde folk deres pladser inde i salen. Folk virker spændte og lidt overvældede, når de kommer ind. På skærmen over scenen står der ’Husk at slukke mobiltelefonen’ og ’Al fotografering under forestillingen er forbudt’.

Blitzen fra smartphones lyser sporadisk op i salen, helt frem til tæppet går.

Aftertalk

I pausen snakker publikum om det nyeste afsnit af den norske tv-serie ’Skam’ og om universitetsprojekter. Men de taler også om ’La bohéme’. Om de fire liderlige ungkarle i kvistlejligheden i Paris i 1920’erne, der godt kan lide damer og fest, men samtidig har svært ved at betale huslejen. De taler om den unge pige Musetta, der selv synes, hun er lidt for lækker og godt kan lide, når fyrene køber drinks til hende på det lokale dansested.

»Ej, det er ret godt?«, »Jeg synes, det er meget overspillet«, »Hvad kunne du bedst lide?« og »Det kunne være sjovt at komme igen en normal aften«. Folk har vidt forskellige meninger.

Et ungt par står på trappen og kysser meget lidenskabeligt og ungdommeligt længe, inden klokken ringer ind til anden halvdel af aftenes egentlige kærlighedshistorie.

Da forestillingen er slut, har Det Kongelige Teater arrangeret det, de kalder ’aftertalk’. En mulighed for at snakke med nogle af kunstnerne om forestillingen og opera i det hele taget. Man har selvfølgelig valgt, hvad der virker til at være nogle af de yngre udøvende.

Alma Bay på 23, Johan Klint på 18 og Clara Herman på 22 er nogle af de nysgerrige publikummer, der har besluttet sig for at blive. De synes, forestillingen var fantastisk, men også at hele konceptet ’Ung i Operaen’ taler lidt ned til de unge.

»Det er fedt, at de sætter fokus på de unge, men vi er ikke taget herind, fordi de reklamerede med billige øl og hashtags. Jeg tror, det handler om, at vi unge har fordomme om det at gå i operaen. For eksempel at det er dyrt, men så dyrt er det bare heller ikke«, siger Johan Klint.

De er dog enige om, at man skal ville det, for det kræver mere end at tænde for Netflix. Man kan ikke bare synke ned og følge sporadisk med. Man er nødt til at være opmærksom for at forstå, hvad der sker. Til gengæld synes de, man får meget mere tilbage.

»Man kan også se Baz Luhrmanns ’Romeo og Julie’ og få en masse ud af det, men man bliver ikke blæst bagover på samme måde, som når man sidder i salen. Det gør du bare ikke«, siger Alma Bay. Det er hendes anden operaforestilling, og hun synes, hun er ved at være »hooked«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men havde det ikke været nemmere, hvis forestillingen havde været en historie, man kendte, eller i det mindste blev sunget på dansk?

»På en måde er et arrangement som det her lidt nedladende over for os. Bare fordi vi er unge, behøver vi ikke få serveret operaen på en særlig måde. Det teatralske og overspillede er for eksempel meget lettere at tage alvorligt, fordi de synger på italiensk. Det havde lydt åndssvagt, hvis det var på dansk«, siger Clara Herman.

»Jeg tror, at mange, der har haft den her oplevelse i aften, vil komme igen«, fortsætter Johan Klint

»Vi snakker da allerede om at tage ind og se den næste«.

Næste forestilling er ’Mahagonny’, der spiller 29. november.

Læs mere:

IBYEN

Ibyen guider:  Hvor skal man spise is i København denne sommer? Her er 13 virkelig gode bud

Fra kaffe­kombucha til cold brew:   Her er 7 varianter af kold kaffe, du kan skylle sommeren ned med

Hurra!  Hvor holder man en fremragende fødselsdag i København? Ibyen giver dig 12 stærke bud

Ibyen guider:  Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Caféen Snacks & Blues på Guldbergsgade på Nørrebro i København.

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

»Et lille hyggeligt og hjemligt sted, hvor man selv smider sin opvask over i en spand, og hvor de bare laver lækker grøn mad«, siger kokken Frederik Bille Brahe om Morgenstedet på Christiania.

Spis ude på budget:  Her er Københavns bedste, billige restauranter ifølge 11 kokke og madnørder

The General Store.

Ibyen guider:  Der er keramik overalt. Besøg disse 5 små værksteder, hvis du vil se noget af det mest interessante

Herman H.J. Lynges antikvariat på Silkegade i indre København er Skandinaviens ældste antikvariat.

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København


    Anmeldelser af forskellige madboder på Københavns nye madmarked Reffen på Refshaleøen. 

Få overblik:  Her er oversigten over alle Københavns madmarkeder

»Må man ta' hunden med sig ind i himlen...?«. Ibyen guider til byens bedste karaokedestinationer.

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Der er masser af folkekøkkener i København. Vi guider til 9 af dem.

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

På Darcy's Kaffe i Blågårdsgade på Nørrebro er både kaffen og læsestoffet værd at komme efter.

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

På Restaurant Trio i Axel Towers er udsigten god, selv når man sidder på tønden.

Guide til Københavns tag­restauranter:  Her kan du spise, drikke og ... ja, tisse med en udsigt

Kafeteria på Statens Museum for Kunst
er bare én af byens nye forbedrede museumscafeer.

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer

»Et lille hyggeligt og hjemligt sted, hvor man selv smider sin opvask over i en spand, og hvor de bare laver lækker grøn mad«, siger kokken Frederik Bille Brahe om Morgenstedet på Christiania.

Spis ude på budget:  Her er Københavns bedste, billige restauranter ifølge 11 kokke og madnørder

Den italienske restaurant Cicchetti, der ligger på Nørrebro i København, drives af Nina Krysiza Sørensen og Rikke Kolding Pedersen.

Fra shawarma til friterede østers:   Kokken på Cicchetti fortæller om sine yndlingssteder i København

Claus 'Røde' Christensen er en kok af den klassiske skole. I 2013 vandt han prisen som 'kokkenes kok' , uddelt af Fonden til fremme af dansk gastronomi.

Hvor ligger byens mest undervurderede restaurant?  Kokken Røde Claus anbefaler spisesteder i København

Caféen Snacks & Blues på Guldbergsgade på Nørrebro i København.

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Richard Hart er født i London, uddannet kok og har arbejdet som chefbager på det berømte Tartine Bakery i San Franscisco. Nu ejer han Hart Bageri på Frederiksberg.

»Helt ærligt, det er jo et helvede at tage børn med ud at spise«:   Stjernebageren Richard Hart anbefaler spisesteder i København

Nadine Levy Redzepi arbejder på Noma og udgav i 2017 kogebogen 'Downtime'.

»For mig er det det bedste sted i Europa«:   Nadine Redzepi anbefaler spisesteder i København

Frederik Plum slår et slag for den ydmyge vodka, men skal han forkæle sig selv går han ikke af vejen for en tør rom fra Hampden eller Phantom Spirits,  en japansk whisky eller en 10-15 års sherryfadslagret single malt fra Speyside.

Hvad bliver Aperol Spritzens afløser?   Drink-eksperten klæder dig på til en ny sommersæson

Bruna Mia Dieni (th.) og hendes mor, Jytte Bertelsen, kunne sidste år fejre 40 års jubilæum for grillbaren Chicky Grill i Kødbyen.

»Alle skal opleve Freddys Bar«:  Kvinden bag Chicky Grill anbefaler spisesteder i København

Yilmas Secilmis overtog i 2012 sin fars slagterforretning, Ali Baba, der har ligget på Halmtorvet siden 1978.

»Sushi er overvurderet«:   Slagter Ali Baba fra Vesterbro anbefaler spisesteder i København

I sin nye restaurant i Ryesgade dyrker Lisa Lov selv sine krydderurter i et baglokale under lamper, der normalt bruges til dyrkning af cannabis.

Tigermom anbefaler spisesteder i København:   »Du ville aldrig tænke på at gå derind på grund af navnet, men det er bangin’ indisk mad!«

Adam Aamann bliver også kaldt smørrebrødskongen og ejer foruden en cateringvirksomhed flere restauranter og spisesteder rundt om i byen.

Hvad er byens mest overvurderede madtrend?  Adam Aamann anbefaler spisesteder i København

Sake kan være et langt bedre match til mad end vin, mener sake-sommelier Henrik Levinsen

Jo, du kan godt drikke japansk sake til din mad. Faktisk kan det være et bedre match end vin

K-Bar er den ældste rene cocktailbar i København, og Kirsten Holm er en af byens mest rutinerede bartendere. Hendes yndlingscocktail er en klassisk margarita - gerne med mezcal i stedet for tequila.

Derfor skal du aldrig putte sugerør og knust is i din drink:  Få gode råd af ejeren af Københavns ældste cocktailbar

Jonas Gehl fra Prolog fik interesse for kaffe, da han arbejdede i Emmerys. Siden da har han nørdet og kan i dag kalde sig Danmarks bedste barista.

Kender du den skjulte pizza-perle i Husum?  Manden bag kaffebaren Prolog anbefaler spistesteder i København

Kamilla Seidler har arbejdet på toprestauranter verden over. Mest kendt blev hun for Gustu, Sydamerikas bedste restaurant, i La Paz i Bolivia. Ud over at være en gourmetrestaurant i 3.600 meters højde var det også et socialt projekt, der skulle give fattige bolivianere en kokkeuddannelse.

Stjernekok Kamilla Seidler guider til byens spisesteder:  Ja, der er et sted, alle københavnere burde kende

Sønderjyske Rasmus Oubæk har stået bag gryderne på michelinrestauranter, men er også kendt som manden bag burgerkæden Jagger.

Bearnaise­kongen anbefaler spise­steder:  »Lige nu bliver meget mad lavet for at komme på Instagram«

Nils Thyge fra Bar'Vin giver denne uges bud på god vin ude og hjemme.

»Beaujolais er ved at være i topform«:  Ejeren af Bar'Vin giver vintips

John Michael Jensen rykkede i 2017 fra sin mobile pølsevogn ind på en fast adresse i Kødbyen. Det var det sted, rejsemagasinet Condé Nast Traveler for nyligt inkluderede i en liste over de 22 bedste spisesteder i København.

Hotdog-John anbefaler spisesteder i København:   »Det er fandeme godt, og det er heller ikke dyrt. De laver byens bedste tarteletter«

Klaus Wittrup står bag en af byens mest populære burgerbarer, Gasoline Grill. Vi spørger ham, hvor han selv går ind, når han går ud.

Byens bedste shawarma? God mad på budget?   Manden bag Gasoline Grill anbefaler spisesteder i København

Jeppe Nothlev er barchef på cocktailbaren Ruby og giver denne uges bud på, hvad man skal drikke i weekenden.

Nu skal der skåles i vermouth:  Barchefen på Rubys giver cocktailtips