Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: SKAANING LARS
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forskere skal jage mobningens dæmoner ud

Et dansk forskerteam har fået otte millioner kroner til at afdække mobningens komplekse væsen. Ambitionen er at skaffe internationalt banebrydende viden, som kan reducere mobningen i skolerne.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

I hver skoleklasse i Danmark bliver to børn mobbet. I gennemsnit. Men på trods af denne barske kendsgerning aner vi hverken, hvordan mobning begynder, eller hvilken betydning mobningen får for de implicerede på længere sigt. For der findes stort set ingen dansk forskning om mobning.

Den fatale mangel på viden provokerer professor Dorte Marie Søndergaard fra Danmarks Pædagogiske Universitet så voldsomt, at hun sammen nogle andre fagfolk står bag et grundforskningsprojekt, der skal afdække alle facetter af mobning.

Nødvendig viden Forskergruppen har netop fået en usædvanlig stor bevilling på otte millioner kroner fra den private fond TrygFonden. Fonden finder det afgørende med både mere viden og forventer også at få konkrete handlingsforslag fra forskerne til, hvordan man kan reducere mobningen på landets skoler.

»Det er helt afgørende at skaffe noget mere viden om mobning, fordi det berører så mange mennesker. Fænomenet skal ikke kun ses i relation til mobberen og offeret. Det er dårligt for alle. Og ganske ødelæggende for indlæringen«, understreger Dorte Marie Søndergaard.

Men selv om alle burde have en interesse i at bekæmpe mobningen, er det ikke offentlige midler, der er givet til projektet, påpeger professoren:

»Humaniora og samfundsvidenskab bliver stærkt underprioriteret med forskningsmidler. Det er et stort problem, for der er meget langt imellem, at nogen får en kæmpe donation, som vi har fået her«.

Mobningens omgivelser

De næste fire år skal det tværfaglige forskerteam på syv personer blandt andet belyse konsekvenser på sigt af mobningen.

»Der er ingen tvivl om, at mobning sætter sig spor, som primært er invaliderende. Men måske finder vi også ud af, at det også skaber nogle ganske hårdhudede voksne, der nok skal vise omgivelserne, at de magter en stor udfordring«, siger Dorte Marie Søndergaard.

Professoren skal selv afdække, hvem og hvad der fodrer mobningens dæmoner. Hun vil undersøge, hvordan film, computerspil og musikvideoer påvirker børns sociale samspil med andre. Andre forskere skal se på mobiltelefoner og chatrooms betydning for mobningen.

Teamet skal også kigge på mobningens omgivelser. Altså på forældrene og skolelærerne. Det skal kortlægges, hvad der sker, hvis de voksne lukker øjnene og for eksempel accepterer, at en klassekammerat bliver holdt ude.

»Ambitionen er at udvikle en teori om mobningens væsen, der er så banebrydende på grund af dens tværfaglighed, at den kan bruges internationalt. Forskningen bliver sat i perspektiv af et filosofisk studium af den lille og den store ondskab. Samtidig skal denne nye viden fra alle delprojekterne omsættes til at give skolerne en dybere forståelse af problemet. Og på sigt nogle redskaber til at reducere det ude på skolerne«, siger Dorte Marie Søndergaard.

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden