0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Regeringen vil lette livet for syge og gamle

Hotline til at blive guidet rundt i det offentliges systemer og tilbud på internettet er et af redskaberne til at sikre en bedre kontakt.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I fremtiden slipper borgerne for ventetid i telefonen, når de skal i kontakt med deres læge.

For står det til regeringen skal alle praktiserende læger senest i 2009 via elektronisk post tilbyde deres patienter tidsbestilling, konsultationer og recepter. I dag tilbyder kun en tredjedel af landets læger denne service.

Socialminister Eva Kjer Hansen (V) fremlagde i dag en række idéer til regeringens kvalitetsreform, som skal sikre fremtidens velfærdssamfund.

»Den offentlige sektor skal gerne være mere nærværende og i højere grad tage højde for de ønsker, som brugere har. Dertil kommer så også, at brugerne forhåbentligt oplever et bedre forløb og bliver mere tilfredse med servicen«, siger Eva Kjer Hansen.

Regeringens ønske er, at danskerne i fremtiden lettere kan komme i kontakt med det offentlige. Derfor får borgerne i fremtiden mulighed for at ringe til en hotline med nummeret 123, hvor de kan få hjælp til at blive guidet rundt i det offentlige.

»Kontaktcentret er ment som en hjælp til, hvordan man kan bruge de digitale muligheder som f. eks hjemmesider. Sidder man der en aften eller en weekend og har problemer med at få guidet sig igennem, når man skal have fundet et skema eller leder efter svar på nogle spørgsmål, så kan man ringe 123 og få hjælp«, siger Eva Kjer Hansen.

Udover at give borgerne bedre service og mere gennemsigtighed, er det samtidig regeringens mål at give det offentlige et effektiviseringsløft.

»Man mindsker patienternes ventetid og sygeperiode, men opnår også en bedre udnyttelse det, som sygehusene skal tilbyde fordi, at man bedre kan planlægge«, siger socialministeren.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden