Overborgmester Ritt Bjerregaard og trafikministeren vil mødes for at se på mulighederne for, at Metro Cityringen får et stop i Valby.
Foto: Thomas Borberg

Overborgmester Ritt Bjerregaard og trafikministeren vil mødes for at se på mulighederne for, at Metro Cityringen får et stop i Valby.

Danmark

Carlsberg vil sponsorere Valby-metro

Overborgmester Ritt Bjerrregaard og trafikminister Flemming Hansen mødes for at diskutere forslag om Valbymetro.

Danmark

Med løfte om et klækkeligt sponsorbidrag forsøger bryggeriet Carlsberg i 11. time at få ændret linjeføringen af den planlagte Metro Cityring.

For hvis det står til Carlsberg, skal de førerløse tog også komme til at betjene den kommende by på bryggerigrunden i Valby.

Ritt og trafikministeren mødes Forslaget har vakt så stor interesse på Københavns Rådhus, at politikerne i Økonomiudvalget har besluttet, at overborgmester Ritt Bjerregaard (S) skal drøfte med transportminister Flemming Hansen (K), om der skal iværksættes en undersøgelse af anlægspris og passagergrundlag, skriver Berlingske Tidende.

Carlsberg har endnu ikke sat kroner og øre på sponsoratet af 'svinget' på Metro Cityringen.

Men virksomheden er både parat til at betale for en undersøgelse af projektet og bidrage til byggeriet af skinner og station på bryggerigrunden.

Fremtidens kollektive transportmiddel

»Vi vil gerne være med til at finde en løsning på finansieringen, når vi kender anlægsprisen. For det er klart, at vi vil komme til at nyde godt af det, hvis der kommer en metrostation i området, fordi det vil øge værdien af alt«, siger direktør for Carlsberg Ejendomme, Lars Holten Petersen.

Han fortsætter:

»Vi ser Metroen som fremtidens kollektive transportmiddel i København, og derfor mener vi, at det er et meget stort problem, at man ikke har tænkt Carlsberg ind i linjeføringen af Cityringen. Udviklingsmulighederne afhænger af, hvordan området kobles på den københavnske infrastruktur«, siger Lars Holten Petersen.

Professor Otto Anker Nielsen fra Center for Trafik og Transport på Danmarks Tekniske Universitet kan ikke se noget odiøst i, at et større infrastrukturprojekt får sponsorstøtte, fordi både metro og letbaner giver en stor værdistigning på grunde og huse.

ritzau

Redaktionen anbefaler:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce