0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Masser af nye medlemmer hos hjælpeorganisationer

De humanitære organisationer i Danmark oplever massiv medlemsfremgang i år efter, at regeringen har skåret i tilskuddene. Kraftige hvervekampagner slider på organisationernes goodwill, advarer kommunikationsrådgiver.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Medlemmerne er strømmet til i år. Både hos Folkekirkens Nødhjælp, Red Barnet, Care, Ibis og Mellemfolkeligt Samvirke. De humanitære organisationer melder alle om både flere medlemmer og flere bidragsydere, viser en rundringning, som P3 Nyhederne har foretaget.

Medlemstilgangen kommer efter, at regeringen har skåret i tilskuddene og krævet, at organisationerne har større forankring i befolkningen. Desuden stammer tilgangen fra, at flere af organisationerne har iværksat mere udfarende hvervekampagner.

Hos Care har den aktive kampagneform medført, at antallet af faste bidragsydere er mere end fordoblet fra 5.000 til 11.000 på et år.

»Vi må så erkende, at vi måske kommer til at genere nogle enkelte ude på gader og stræder, men det kan vi leve med, når vi kan se, at det fordobler vores medlemsskare«, siger Bjarke Myrthu, informationschef i Care ifølge DR Nyheder.

Rådgiver: Det kan give bagslag
Kommunikationsrådgiver Jens Kofoed, ABC Public Relations, advarer om, at de meget aktive hvervekampagner både på netet og på gaderne slider på organisationernes gode omdømme.

»De fleste mennesker vil gerne selv bestemme, hvad deres penge skal bruges til. Hvis de føler sig presset af en indsamler, der ikke tager et nej for et nej, så vil den goodwill, som er blevet bygget op af de her organisationer gennem mange år, forsvinde«, siger Jens Kofoed.

ritzau

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce