Det første metrotog til lufthavnen  havde prominente passagerer. Forrest får Kronprins Frederik (th) og Ørestadsselskabets bestyrelsesformand Henning Christoffersen lov at sidde.
Foto: JENS DRESLING

Det første metrotog til lufthavnen havde prominente passagerer. Forrest får Kronprins Frederik (th) og Ørestadsselskabets bestyrelsesformand Henning Christoffersen lov at sidde.

Danmark

Nu kører metroen til lufthavnen

Fra i eftermiddag kan passagerer køre fra Kongens Nytorv til lufthavnen på 14 minutter. Kronprinsen tog med første tog.

Danmark

Med en kronprins om bord er det første officielle metrotog kørt fra Kongens Nytorv og direkte til lufthavnen.

Omkring klokken 14 steg Kronprins Frederik og en række andre prominente gæster ind i et metrotog på prinsens lokale metrostation.

Og klokken 14.50 åbnede linjen med tog for alle andre passagerer. Dermed kan man komme fra Lergravsparken til den nye Lufthavnen station på blot ni minutter. Fra Kongens Nytorv tager turen til Lufthavnen 14 minutter.

Togene stopper yderligere ved fire nye stationer: Øresund, Amager Strand, Femøren og Kastrup, og alle kan køre gratis med i dag.

Fordel for København At man nu kan køre med metro til lufthavnen i Kastrup vil styrke Københavns brand i udlandet. Det siger udviklingsdirektør i Wonderful Copenhagen Peter Rømer Hansen.

»I København kan man komme fra lufthavnen og til Rådhuspladsen på få minutter. Det ses ikke i særligt mange andre storbyer. I London tager det for eksempel en time at komme fra Heathrow og ind i city, og i Stockholm ligger Arlanda også langt ude«, siger han.

Metro direkte til arrangementer
Selv om der stort set ikke findes turister, der rejser efter en god metro, vil metroforbindelsen til lufthavnen få betydning for hvor mange gæster, vi får i landet, vurderer udviklingsdirektøren. For med den nye metrolinje er flere centrale punkter i København koblet direkte på transportnettet.

»Nu kan man på kort tid komme fra lufthavnen til Bella Center. Og når cityringen bliver udbygget, kan man også komme til Parken. Man kan altså flytte mange mennesker fra venue til venue«, siger Peter Rømer Hansen.

Designlækker metro
Han fortæller, at Wonderful Copenhagen får mange tilbagemeldinger fra udenlandske gæster og journalister, der fortæller, hvordan den københavnske metro har gjort indtryk på dem.

»Vores metro en designerlækker ting. Det er en smuk metro, vi har, og folk snakker om det. Dens design er med til at understrege københavns profil som designer society i modsætning til for eksempelLondons metro, der er effektiv, men beskidt og nedslidt«.

»Det kan godt være, vi ikke blev de første i verden, der fik metro, men vi fik en lille, lækker en af slagsen«, siger Peter Rømer Larsen.

Millioner af passagerer

Også Ørestadsselskabet har store forventninger til den 4,5 kilometer lange nye strækning.

»Vores skøn er fire millioner nye passagerer de første år, men på længere sigt regner vi med syv-otte millioner nye passagerer«, siger viceadministrerende direktør i Ørestadsselskabet, Anne-Grethe Foss.

Og det skal fejres. I dag inviterer metroen i dag til fest, musik, kaffe og kage på de alle de nye stationer.

Østamagerbanen blev fra projektets start mødt med protester fra beboere på Amager, der kæmpede for, at linjen ikke kom til at gå hen over Amager, men under jorden. Gruppen har varslet, at de i dag møder op væbnede med bannere for at markere deres fortsatte utilfredshed med den nye – overjordiske – nabo.

Næste metroetape er den underjordiske Cityringen mellem Hovedbanen, Østerport, Nørreport og Frederiksberg. Cityringen forventes færdig i 2018.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce