0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

SAS reparerede selv ulykkesfly

Hele den syge hydraulik-arm på Dash-flyene blev ikke skiftet ud med en ny. SAS reparerede i stedet den gamle.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det var SAS selv, der stod for kontrol og reparation af de reservedele, som blev sat i Dash 8-flyenes landingsstel i starten af oktober – bl.a. det Dash-fly fra SAS, Asta Viking, der i lørdags nødlandede i Københavns Lufthavn i Kastrup.

Asta Viking havde som andre af SAS’ Dash-fly stået på jorden i cirka en måned, men fik efter en omfattende kontrol og udskiftning af reservedele i landingsstellet lov til at flyve 18. oktober.

Skandinavisk Tilsynskontor (STK), der fører tilsyn med SAS, har godkendt SAS’ indberetning og dokumentation af det udførte arbejde på flyene.

Seks af de i alt 25 fly blev inspiceret af STK’s inspektør, men Asta Viking var ikke blandt dem.

Dash-flyene fik flyveforbud 12. september, da SAS for anden gang på under tre døgn oplevede en nødlanding med et Dash-fly. Først i Aalborg 9. september, så i Vilnius i Litauen natten til 12. september.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce